in Google Analytics, Konverteringsoptimering

De flesta webbplatser har idag en intern sökmotor där besökare har möjligheten att hitta rätt poster, produkter och information, utan att behöva leta sig fram bland menyer och länkar.

WordPress, som denna blogg använder, har ett internt sök som kommer med plattformen och är redo att användas från start. Men om vi ger våra besökare en möjlighet att söka efter information på vår sajt, vill vi också veta om det. Vi vill veta hur våra besökare letar information och produkter, vad de söker efter och om de verkar ha fått ett bra resultat och därmed även en bra upplevelse.

Site Search i Google Analytics

Google Analytics Site Search

Om vi använder oss av Google Analytics för att spåra våra besökare och deras beteenden på vår webbplats, kan vi använda oss av Site Search. Genom att ange hur vår URL ser ut vid en sökning kan Site Search-rapporten aktiveras och ge oss helt nya, fantastiska inblickar i våra besökares tankar och behov.

Det finns sajter som försöker få besökarna att använda webbplatsen sökfunktion så mycket som möjligt. Varför? Vi får veta exakt vad du som besökare letar efter. Föreställ dig att det bara finns en meny med alternativ på din sajt. Webbanalysen kommer att kunna säga vilka sektioner av vår sajt som är mest och minst populära.

Om du tillåter en besökare att använda webbplatsens sökfunktion så sparar du exakt vad din besökare letar efter. Är det ett ämne du än inte skrivit om? Är den en produkt som du inte säljer? Den insikten får man inte av att mäta klick i en färdig meny, utan genom att låta besökaren söka fritt (och spara det med Site Search).

Site Search för WordPress

Om du använder WordPress som CMS för din webbplats behöver du inte grotta ner dig i fler poster. Gör en sökning på din sajt och se om din URL dekoreras ungefär så här:

?s=testsökning&submit=Search

Spara internsökningar med Google AnalyticsDet som skrivs ut efter ?s= är det som du precis sökte efter. Vi kan nu säga åt Google Analytics att lyssna efter det som parametern s skriver ut.

Administratörsgränssnittet ger oss en möjlighet att på vy-nivå (View) ange den parametern som används för vårt CMS. Ser du samma sak som jag, är det bara att ange s och så kommer Google Analytics att börja lyssna och spara all data framåt. Nästan lite frustrerande enkelt att sätta upp. Det här borde vi gjort första veckan med vår sajt, eller hur?

Sponsrat innehåll. Google Analytics Breakthrough är en ny bok av Feras Alhlou, Shiraz Asif och Eric Fettman där läsaren får lära sig grunderna med Google Analytics, fallgroparna och steg för steg instruktioner för att avancera sina kunskaper och implementera mätning.

Den data vi kan agera på

Site Search-rapporten i Google Analytics kopplar ihop några intressanta mätpunkter om en besökare har använt webbplatsens interna sök.

% Search Exits visar hur stor andel har sökt, t.ex. ”vad betyder CTR”, och sedan lämnat webbplatsen, utan att klicka sig vidare på någon träff i vårt sökresultat. Här vill vi se till att vi faktiskt levererar det som våra besökare vill ha. Om det är en post vi skrivit eller en produkt i lager, men en stor andel av besökarna lämnar sajten är det dags att gräva i anledningen. Kanske är det fel sida som visas vid en intern sökning?

% Search Refinements visar hur stor andel har sökt, t.ex. ”vad betyder CPA”, och sedan sökt på nytt. Här skulle vi kunna se den logiska följden av en besökare som först letar brett efter ”CPA” och får flera resultat. Besökaren skriver om sin fråga, mer specifikt, och väljer ”vad betyder CPA” för att hitta en post som förklarar vad det betyder. Här kan vi lära oss om vi behöver justera innehållet på våra sidor för att kunna fånga våra besökares behov direkt.

Time After Search visar hur lång tid en besökare spenderade på webbplatsen efter att ha använt sökfunktionen. Avg. Search Depth visar hur många sidor efter en sökning som besökaren klickat och läst sig igenom. Både tid och antal sidor är svårt att mäta och följa upp. Alla webbplatser, intentioner, produkter och texter är olika vilket gör att du måste själv sätta förväntingar på din målgrupp. Det viktigaste är att du tar dig tiden till att göra det.

För den här bloggen så är min förväntning 60 sekunder. Jag tror att merparten av besökarna kan skumma igenom en sida på 30 sekunder, vilket gör att jag resonerar som så här: en besökare spenderar mer än en (1) minut på sidan de klickat på i sökresultatet och tycker då att innehållet är relevant (eller åtminstone intressant).

Nyhetsbrev om webbanalys

Behöver du mer kött på benen kan du få support med Google Analytics innan du anlitar en expert, läsa Google Analytics-guiden om du vill lära dig mer eller hålla dig uppdaterad med nyhetsbrevet om webbanalys:

Write a Comment

Comment