in Marknadsföring

Sitter du fast med din digitala marknadsföring, förankrade strategi och planerade utvecklingssprintar med IT-teamet? Du behöver inte kasta ut befintliga strategier eller planera om några sprintar för att blåsa nytt liv i marknadsföringen. För enkelhetens skull (och dina digitala satsningars skull) vill jag att du fokuserar på tre moment; analysera, optimera och attribuera.

Analysera

Ta tillfället i akt att få ett par nya ögon som synar din marknadsföring. Hitta en vän, bekant, kund eller kollega som får syna ett par av dina kampanjsidor, annonscopy eller kanske tydlighet på en produktsida.

Har du hellre lust att göra allt arbete; bryt ner användarupplevelsen från en digital kanal i detalj, t.ex. från sökningen som visar en Google AdWords-annons (hur väl utformad och anpassad är annonsen mot sökningen?). Hur väl svarar landningssidan upp till annonsen och den initiala sökningen? Finns det en röd tråd, tydlighet och ett tydligt nästa steg? Ska det köpas, bokas, läsas mer, laddas ner eller prenumereras på ett nyhetsbrev?

Optimera

Den digitala marknadsförarens älskad verktygslåda Google Search Console kan ge magiska inspel och nya rikningar när det kommer till intentioner och sökbegrepp som du själv inte identifierat i arbetet. Optimera det befintliga innehållet genom att se vilka sökningar som kopplas till dina sidor på sajten (så här använder du sökordsrapporten).

Attribuera

Är det verkligen sista klicket som ska få alla klappar på axeln när det kommer till uppsatta mål i Google Analytics?

Model Comparison Tool-rapporten i Google Analytics ger dig möjligheten att vända och vrida på attribueringen. Bara för att betald sökannonsering står för merparten av uppfyllda mål på din webbplats behöver det inte vara en signal att strypa annonseringen på Facebook. En nyttig övning är att vända och vrida på attribueringen för att se vad som initialt startar (first interaction/första interaktionen), stödjer och sedan konverterar (last interaction/click).

Tre superenkla steg för att blåsa nytt liv i din digitala marknadsföring som du kan, och bör, köra igång med på direkten.

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment