in Google Analytics

Det kan tära på krafterna när flera personer och team är involverade i utvecklingen av en webbplats. Ansvarig person för Google Analytics springer runt och ber om IP-adresser till alla kontor för att exkludera från datainsamlingen, men som de flesta av oss vet, arbetar man sällan endast från kontoret.

Vi konsulter kopplar upp oss på tåget, flyget, på caféet och hemma för att jobba i våra projekt, vilket gör det nästintill omöjligt för webbanalytiker att exkludera oss alla från spårningen som ligger på sajten. Givetvis går detta att läsa med cookies, men låt mig få presentera en mycket enklare lösning på problemet.

Exkludera besök med kampanjtaggning

Först använder vi Googles verktyg för att tagga upp/dekorera länkar med information som Google Analytics plockar upp. Vi anger den domän/webbplats som vi ska arbeta med och hittar på kampanjparametrarna för källa, medie och namn (source, medium, name):

Din domän med kampanjnamnet "exclude-me"

Ovanstående exempel skulle rapportera ett besök via den upptaggade länken som ett besök från källan bookmarks, mediet personal-link under kampanjnamnet exclude-me. Riktigt udda, men det spelar faktiskt ingen roll, då vi ska använda oss av ett filter för att exkludera besöket helt och hållet från Google Analytics.

Sponsrat innehåll. Google Analytics Breakthrough är en ny bok av Feras Alhlou, Shiraz Asif och Eric Fettman där läsaren får lära sig grunderna med Google Analytics, fallgroparna och steg för steg instruktioner för att avancera sina kunskaper och implementera mätning.

Skapa ett filter i Google Analytics

Nästa steg är att skapa ett filter i Google Analytics som exkluderar alla besök som sker via den kampanjtaggade länken vi precis skapat:

Exkludera besök med filter

Exkludera besök med ett Google Analytics-filter.

Som Filter Type väljer du Custom > Exclude > Campaign Name följt av det kampanjnamn vi valt (i detta fall, exclude-me).

Nu kommer alla besök via länken att exkluderas i Google Analytics-rapporterna. Dela länken med alla team och personer involverade i utvecklingen av webbplatsen och njut av den uppstyrda datainsamlingen.

Nyhetsbrev om webbanalys

Behöver du mer kött på benen kan du få support med Google Analytics innan du anlitar en expert, läsa Google Analytics-guiden om du vill lära dig mer eller hålla dig uppdaterad med nyhetsbrevet om webbanalys:

Write a Comment

Comment

  1. Intressant läsning!

    Är det inte i just det här fallet enklare för alla att ställa in webbläsarna att inte acceptera kakor för de domäner man arbetar med? Då slipper man klydda med att skapa kampanjlänkar och filter

    • Det här gör livet enklare. En länk, ett filter. Dela med alla som är involverade, så behöver de inte vara beroende av enheter eller platser.

      • Jag ska testa! :)

        Stämmer det att när man klickat på länken en gång så skapas en kaka som kommer ihåg att man använt filtret, även när man besöker sajten nästa gång utan parametrarna?

        Man är ju beroende av länken. Känns som att det optimala är att länkarna då finns samlade på ett lättillgängligt ställe. Annars blir det himla bök att alltid behöva leta upp länkarna när man byter enhet/webbläsare. Då känns det enklare att helt enkelt ställa in webbläsaren att inte acceptera kakor för sajten / eller köra inkognito.

        • Det stämmer. Enklast är att använda länken och spara den som ett bokmärke, så behöver man endast använda den en gång per enhet. Och om du kör inkognito så kommer du att plockas upp av Google Analytics.