in SEO

Googles bildsök är ganska ofta en glömd trafikdrivande kanal för många webbplatsägare. Nu har den stora sökgiganten utvecklat bildsöket på mobila enheter för att sätta bilder i kontext. Är bilden som visas ett recept eller en produkt? Google har i skrivande stund adderat markering av bilder för produkter, recept, video och animerade GIF-filer.

Strukturerad data i mobilt bildsök

Nuvarande märkning i bildsöket baseras på strukturerad data, markup med förslagsvis Schema.org, vilket kan och bör implementeras på de flesta webbplatser.

Markup i Googles bildsök

Tidigare användning av strukturerad data har gett genomslag i det vanliga söket med visning av betyg, priser, lagerstatus och mycket mer. Att Google nu tar strukturerad data vidare och applicerar i bildsöket är ett positivt initativ som gör det enklare för oss som söker, att hitta rätt innehåll.

Med Googles verktyg Search Console kan man analysera hur bildsöket genererar visningar och klick in till den egna webbplatsen. Verifiera domänen och ta del av data som Google samlar in kring sökord, sidor, enheter och platser.

Det enklaste sättet att verifiera om den strukturerade datan man har implementerat på sin webbplats fungerar, är med Googles egna verktyg.

Uppdaterat 17/8: Aleyda Solis postade på Twitter under gårdagen att rapporten över strukturerad data i Search Console har utökats med data. Nu finns det även data kring namn, priser, varumärken, modeller och URL:er. Källa.

Även om du inte tillhandahåller produkter, recept eller video så är det ett bra tillfälle att se över möjligheterna med strukturerad data kring innehållet. Kanske kommer Google att i framtiden även märka upp bilder om det är en plats, ett evenemang eller en person.

Nyhetsbrev om sökmotoroptimering

Lär dig mer om sökmotoroptimering i min SEO-guide. Guiden går igenom hur du kan arbeta med länkar, sökord och webbplatsoptimering. Om du prenumerera på nyhetsbrevet om sökmotoroptimering får du de senaste posterna direkt i inkorgen:

Write a Comment

Comment