Se dina inlänkar med Majestic (tidigare Majestic SEO)

Majestic (hette tidigare Majestic SEO) kan stötta både analytiker, SEO-konsulter och webmasters med att låta oss förstå vart ifrån vår webbplats inlänkar kommer, hur de är utformade (bild, text, vilken text som används vid inlänkning etc.) och vilket innehåll som i teorin är det mest populära – baserat på de inlänkar vi ser. För några hundralappar i månaden har tillräcklig tillgång till Majestic, men om vi kan verifiera webbplatsen som vår egen – är det gratis.

Vi får inte tillgång till alla funktioner och all data med gratisversionen av Majestic, men tillräckligt mycket för att kunna göra en övergripande analys av våra inlänkar.

Vi börjar med att skapa ett gratis konto hos Majestic och kopplar ihop vårt konto med Google Search Console. Om vi tidigare inte har lagt till vår domän i Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools) kan vi följa dessa enkla instruktioner. I mina ögon är det viktigare att Google förstår vår webbplats, innan vi börjar titta på inlänkarna.

Tillbaka i Majestic (efter att vi verifierat vår domän med Search Console) ser vi nu de webbplatserna som som lagts till per automatik. Om vi valt att inte använda Google Search Console, så får vi manuellt lägga till webbplatsen:

Skriv in din webbplatsadress i Majestic SEO

Nästa steg är att välja verifikationsmetod. Vi kan lägga in en bit kod på webbplatsen eller välja att ladda upp en textfil på webbplatsens server. Sitter du med en WordPress-blogg och byter tema stup i kvarten? Då är det enklast att använda en dig av en textfil istället för att behöva lägga in kodsnutten i varje nytt tema som du byter till.

Efter att vi verifierat vår webbplats så kan vi öppna den i Majestic Site Explorer:

Verifierade webbplatser i Majestic
Välj Site Explorer i Majestic.

Med Site Explorer får vi våra inlänkar visualiserade. Hur många inlänkar och antal domäner som länkar till oss över de senaste 90 dagarna. Det här kallas Majestic Fresh Index. Vi kan inte se på våra inlänkar utöver de senaste 90 dagarna med Historic Index med gratisversionen, tyvärr.

Site Explorer bryter ner våra inlänkar i huruvida länkarna till vår webbplats är taggade med ”nofollow” eller inte (vi vill ha naturliga, inlänkar som sökmotorerna följer – inte massor av ”nofollow”) och vilka populäraste ord/fraser som används vid länkningen:

Inlänkar med Majestic
Inlänkar visualiserat med Majestic.
Majestic länkfördelning
Majestic länkfördelning av inlänkar.

Slutsatsen vi kan dra över de senaste 90 dagarna är att inlänkarna till min engelska blogg sker med textlänkar och en stor del på mitt namn, Per Pettersson.

Om vi väljer Majestic Pages så får vi en rapport över vilka sidor på vår webbplats som får länkar från antal domäner och sidor:

Majestic pages-rapport

Under Majestic New ser vi en rapport över nya inlänkar som verktyget har snappat upp. Kommentarer som vi själva lagt, länkar som vi fått eller själva lyckats få på plats:

Majestic new - nya inlänkar

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.