Så här ser Google på din sajt

I min guide till Google Webmaster Tools har jag skrivit om funktionen ”Fetch as Google”, eller ”Hämta som Google”, där vi kan se hur Googlebot tittar på och tolkar vårt innehåll. Nu har Google förbättrat funktionen, framförallt för dig som inte gillar att tolka kod och jämföra med den faktiska designen av sajten, genom att lägga till en rederingsfunktion. Det betyder kort och gott att du får se hur Googlebot ser din sajt, med bilder, utan annonser och allt annat som du knåpat ihop.

Uppdaterad "Hämta som Google" i Webmaster Tools

Under Crawl > Fetch as Google  kan vi använda Webmaster Tools för att hämta och se en URL på samma sätt som Google gör. Vi kanske använder oss av dynamiskt innehåll som försvårar för Googles spindlar att läsa av innehållet. Flash och knasigt programmerade JavaScript är vardagsmat. Med Fetch as Google får vi se hur koden och därmed sidan tolkas av sökmotorn. Vi kan också titta på sidor specifikt för mobila enheter. Använd verktyget för att kontrollera att inga delar av webbplatsen är oläsbara för sökmotorn. Ett perfekt hjälpmedel om vi sparkar igång kampanjsidor på vår webbplats.

När du nu använder Webmaster Tools så ser du alternativet ”Fetch and render”, det är denna funktion vi vill använda för att se hur Google tolkar innehållet på vår sajt. Scrolla direkt i den lilla rutan som visas när sidan har laddats och du ser genast om någonting är galet eller inte:

Google hämtar sajten och renderar den

Eventuella problem som Googlebot har med att hämta din sajt listas längre ner på sidan. Exempelvis så visas in AddThis – delningsknapparna, mina Google AdSense-annonser och ett antal typsnitt som inte ska användas:

Problem vid renderingen för Google

Använd Fetch as Google/Hämta som Google-funktionen med rendering för att se om script tolkas på rätt sätt av sökmotorn. Jag har ett litet script som hämtar in text på ett antal sidor. Funkar det?

Hämta som Google visar scriptet

Funktionen är riktigt bra och tydlig, även för dig som inte är van att titta på kod. Om din avvisningsfrekvens i Google Analytics skjuter iväg, kanske det beror på att flera delar av sidans innehåll inte visas på rätt sätt? Låt Google titta på din sajt och visa vad den ser, så kanske du snabbt kan rätta till eventuella fel som ligger och försämrar upplevelsen för din sajts besökare.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.