Search Console-integreringen i Google Analytics förbättras med ny uppdatering

Att länka Google Search Console (f.d. Webmaster Tools) och Analytics har varit möjligt ett bra tag, men nyttan har varit begränsad eftersom informationen från Search Console har har visats separat. Det är något som kommer att förändras i en kommande uppdatering av Analytics.

Gästskribent, Jesper Berg.

AdWords-annonser vore svåra att sälja utan mer eller mindre obegränsad tillgång till sökordsdata och statistik, men detsamma gäller som bekant inte den organiska söktrafiken. Tvärtom har Google blivit mer och mer restriktiva med den här informationen.

Sökord (not provided).

Sedan Google började blockera sökordsinformation från den krypterade (HTTPS)-versionen av Google – som nu är standard – har allt mindre sökordsstatistik hittat in i Analytics. Därför visas lejonparten av alla sökord nu som ”(not provided)” eller ”(ej angivet)” i statistikverktyget.

Istället har man fått vända sig till Google Search Console (tidigare Webmaster Tools) för att ta del av den info som Google väljer att dela med sig av. Visserligen har den här informationen också varit tillgängliga via Analytics, men har aldrig varit helt integrerad med annan statistik i Analytics. Förutsatt att dina konton varit länkade har du kunnat hitta informationen under Förvärv -> Sökmotoroptimering.

Nu kombineras statistiken

Ovanstående situation kommer inte att förändras i grunden i den senaste uppdateringen av Analytics – Google fortsätter att blockera sökordsinfo – men själva presentationen tar ett stort kliv framåt. Snart går det att se statistik från Search Console och Analytics i samma vy, inklusive beteendeinformation och kanske viktigast av allt: konverteringsfrekvens.

google-analytics-sökmotoroptimering

Det här är naturligtvis glada nyheter från ett SEO-perspektiv. Kombinationen och visualiseringen av data från Search Console och Google Analytics sida vid sida kommer att leverera nya insikter om din organiska söktrafik på landningssidenivå.

Utöver det förenklade sättet att mäta ROI från ditt SEO-arbete uppmärksammar Google några ytterligare fördelar med funktionaliteten i det [länk: officiella tillkännagivandet], fritt översatt:

Hitta landningssidor som lockar många användare från organiska Googlesökningar (t.ex. högt antal sidvisningar och hög klickfrekvens), men där användarna inte interagerar med webbplatsen. I så fall bör du överväga att förbättra dina landningssidor.

Hitta landningssidor med högt engagemang som inte lockar organisk söktrafik (exempelvis p.g.a. låg klickfrekvens). I det här fallet kan du förbättra de (HTML)-titlar och (meta)-beskrivningar som visas i sökresultaten.

Ta reda på vilka sökfraser som rankar bra sorterat per landningssida.

Sortera organisk trafik per enhetskategori (dator, surfplatta, mobil) i den nya Enheter-rapporten.

Tyvärr blir inte samtliga Analytics-funktioner tillgängliga i den nya vyn. Som tidigare nämnts, är sökordsinformationen fortfarande begränsad till och identisk med vad du redan kan se i Search Console.

Segmentering är en annan funktion som lyser med sin frånvaro. Segment som appliceras på den kombinerade vyn kommer bara att använda Analytics-data. Men trots begränsningarna är uppdateringen en stor förbättring jämfört med den gamla, separata statistiken.

Länka dina konton

De nya funktionerna blir inte tillgängliga överallt omedelbart. Enligt Googles kommer uppdateringen att ”rullas ut under de kommande veckorna”. Så om du inte redan gjort det, är idag en bra dag att länka dina Search Console- och Analytics-konton. På så sätt är du igång direkt när uppdateringen går live.

lankade-konton-gsc-ga

Att länka dina konton är enkelt: Klicka på Administratör i huvudmenyn, sedan på Alla produkter. Om Search Console inte redan är länkad listas den under rubriken Produkter som inte är länkade. Klicka bara Länka-knappen så kommer Google att guida dig genom hela processen (som vanligen är mycket kort).

Jesper Berg, Curamando – en annorlunda konsultfirma, som förenar traditionell konsultverksamhet och projektledning med expertis inom digital marknadsföring.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.