Lyckas med en sökmotoranpassad webbplats-migrering

När man ska lansera en ny webbplats eller migrera från en gammal plattform till en ny, finns det ett antal olika steg för att säkra att lanseringen sker smidigt och på ett sätt så att allt arbete med sökmotoroptimering inte försvinner ut genom dörren. Efter ett antal år på nacken där jag varit involverad i flertalet webblanseringar och sajtmigreringar har jag arbetat fram ett gediget bibliotek av dokumentation, checklistor och processer att dela med mig av.

Den här artikeln ska guida dig genom de övergripande stegen i en lyckad webbplats-migrering utan att tappa den trafik som genereras idag från sökmotorer.

Innan migrering till ny webbplats

Det första steget är att se till att alla miljöer inte indexeras av sökmotorer. Allt från test- till produktionsmiljö behöver bromsa sökmotorerna från tillgång till det nya innehållet och strukturen. Fördelen med att inte ha sin beta-version bakom lås och bom är enkelheten att dela med sig av utvecklingen, ny funktionalitet och samla feedback löpande mellan både interna som externa team – utan att behöva hantera användarrättigheter.

Se till att verifiera den subdomän som används för att släppa in externa konsulter i webbprojektet, t.ex. beta.dindomän.se, med Google Search Console. Genom att verifiera beta-miljön kan ansvariga konsulter använda Fetch and render-rapporten för att se hur Googlebot tolkar innehållet på den nya webben.

Skapa sedan en övergripande syn på nuvarande webbplats. Sammanställ all väsentlig information kring innehåll, länkning, tekniska krav, trafik, prioriterade sidor samt sökordsanalys. Vilka sidor kommer kommer migreras över till ny webb, vilka kommer försvinna och vilka webbadresser behöver man peka om? Förankra dokumentationen mellan alla team – interna som externa. Om alla har samma riktning och krav blir projektet mycket enklare att styra.

Under migrering till ny webb

Alla team behöver ha en ansvarig om någonting går snett under migreringen. Se till att kontaktuppgifter finns hos alla involverade, samt att alla har en mötesfri kalender på lanseringsdagen. Om någonting tokigt händer ska det lösas direkt.

Alla team har blivit delegerade sina ansvarsområden och i vilket ordning allt sker under migreringen. IT byter plattformen, SEO-ansvarig ser till att eventuell ny struktur rullat ut korrekt med all nödvändig meta data och utan bromsklossar. Tyvärr sker det fortfarande sajtmigreringar där den aktiva webbplatsen är upptaggad med noindex, vilket är en stoppsignal för sökmotorerna.

Säkerställ att webbanalysen är korrekt och insamlingen av data sker som planerat. Uppdatera rapporter efter behov om det skett URL-ändringar och om logik i Google Tag Manager behöver justeras.

IT bekräftar att det inte finns några överbelastningar, att all teknik på webbplatsen fortfarande fungerar och att laddtiderna inte springer iväg för varken sökmotorer eller besökare.

Efter migrering

Innan migreringen så sammanställdes det information om trafik och innehåll. Efter migreringen är det dags att följa upp resultatet. Hittar Google mer innehåll eller mindre? Har trafiken från sökmotorer ökat eller minskat? Har prioriterade sidor och sökord förbättrats i sökresultaten eller har man börjat tappa positioner?

Sammanställ resultatet efter migreringen och låt det skapa tydliga aktiviteter. Arbetet är absolut inte klart efter en lyckad webbplatsmigrering. Det är bara början.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

2 svar till ”Lyckas med en sökmotoranpassad webbplats-migrering”

  1. Profilbild för Patrik Karlsson
    Patrik Karlsson

    Tack för en bra checklista när man ska uppdatera sin sajt. vilka är vanligaste problemen eller felen som händer när man migrerar sin sajt?

    1. Profilbild för Per Pettersson
      Per Pettersson

      Min erfarenhet skulle säga att man inte planerat övergången till ny struktur vilket gör att gammalt innehåll kan ligga kvar i söket och att den nya strukturen tar ordentligt med tid på sig för att introducera sig i sökresultaten. Fortfarande så förekommer det lite för tekniska lösningar kring hur innehållet ska renderas på sajter vilket i vissa fall gör att Google inte ser någonting alls, med efterföljande tapp i söket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.