in SEO

Jag har arbetat med SearchMetrics i lite över ett år nu. Det finns många olika tjänster och verktyg för oss som arbetar med SEO, men SearchMetrics har varit ett av få som jag verkligen gillat och som fungerat riktigt, riktigt bra.

SearchMetrics gratis SEO-verktyg

Vad är det då som SearchMetrics triggar igång i min hjärna och som får mitt hjärta att skutta runt när jag arbetar med kund- eller privata projekt? Börja med att klicka på SEO Research, skriv in din domän som du vill analysera och välj rätt land som webbplatsen och analysen ska fokusera på.

Med verktyget och en gratislicens så kan vi genom att ange ett domännamn, perpettersson.nu som i detta exempel, och få en snabb indikation på vad webbplatsen har för positioner efter sökord och landningssidor som finns i SearchMetrics databas. Den här datan är inte komplett och kan i vissa fall vara enormt bra, i andra – inte alls. Men eftersom vi nu fokuserar på någonting som SearchMetrics faktiskt ger oss utan kostnad, så är det bara att tacka och ta emot för det vi får.

Positionsrapport över sökord med SearchMetrics

Vad skulle vi kunna dra för slutsats av den organiska positionsrapporten? Kul att det går bra på sökningarna ”seo guide” och ”google analyticator”, men är det egentligen viktigt? Om vi tittar på Search Volume, alltså hur många sökningar som sker för varje sökord, så är ”svarta fåret” det som folk söker efter mest. Om jag nu skulle ha en produkt som heter just svarta fåret eller sälja svarta får, skulle den här rapporten snabbt ge mig en knuff i ryggen att ta mig i kragen och optimera sidan som i dag har en position för sökningen ”svarta fåret”. Om vi skulle kunna arbeta fram sidan från plats 23 (sida 3 i sökresultatet) till förstasidan, så skulle vi med väldigt stor sannorlikhet se hur den organiska trafiken in till vår webbplats ökade.

Fallgrop: Glöm aldrig bort att tänka på vad den som söker på nätet faktiskt letar efter. Min post om att sociala medier är det svarta fåret är antagligen inte vad de som söker ”svarta fåret” är ute efter. Även om jag får sidan på position 1 i sökmotorn, betyder det inte att trafiken kommer explodera. Och om den gör det, kan min Bounce Rate i webbanalysen explodera som en följd av besökare som kommer in på en sida med helt fel innehåll än vad de sökte efter. Vidare till lite mer härlig data!

Vi kan också hämta ut, baserat på den databas som visar oss vad vi har position på, vilka som är våra konkurrenter i sökresultaten. Det här ger oss en indikation om vilka vi slåss med om platserna i söket och hur många sökord vi slåss om per konkurrent:

Searchmetrics visar vilka konkurrenter som finns i sökresultaten

För att hitta exakt vilken konkurrent på vilket sökord och med vilket innehåll, så är det alltid bäst att själv sättas sig och googla för att få en så korrekt bild över läget som möjligt. Men SearchMetrics kan ge oss en bra översikt. Om vi klickar på Show details så får vi en ännu mer detaljerad bild över hur konkurrensen i sökresultaten kring innehållet ser ut:

Searchmetrics visar din konkurrens i sökmotorn

Varför vill vi hålla ett öga på konkurrensen i sökresultatet? Om vi stirrar oss blinda på att vår position är #3 och missar att se efter vilka det är som ligger före oss i söket så kan vi lägga ner mycket resurser på en positionsfight som kommer ta tid. Tänk om resultaten innan oss är Wikipedia och Google? Jag skulle nog först se till att fokusera på enklare och snabbare vinster.

I SearchMetrics SEO-verktyg, Suite som de kallar det, finns det också möjlighet att se hur PPC (Google AdWords) påverkar och fungerar under PPC Research. Här kan det vara tomt om det inte finns mycket data att samla ihop och en viktig faktor att tänka på är hur PPC-datan samlas in. SearchMetrics läser av och sparar ner de sökresultat som de går igenom och sorterar. Det här betyder att dina egna eller konkurrenternas annonser kanske inte syns just då insamlingen sker och PPC-datan blir lite felaktig.

Om du, till skillnad från mig, är duktig på att arbeta med att skapa och skaffa massor av länkar till din webbplats så finns det säkert guldkorn att hitta i din länkanalys under Backlink Research. Här hittar du webbplatser som länkar till domänen, vilka ankartexter de använder och vilka sidor på domänen de länkar till:

Backlinks - inlänkar till din webbplats i SearchMetrics

Ibland så visar SearchMetrics inte allt, men eftersom vi går igenom gratisversionen så är vi nöjda och glada för det vi får. Länkanalysen i verktyget ger oss en liten inblick i hur arbetet hittills skett med länkar. Under Linked Pages ser vi vilka sidor som det länkas mest till. Här, som med alla länkanalyser, är det viktigt att kontrollera om det finns gamla sidor på domänen som tagits bort, men som fortfarande har länkar från andra webbplatser. Det är dumt att ta bort den där digital tummen upp som kommer med länken. Peka om den gamla sidans URL eller återskapa sidan om innehållet fortfarande skulle vara relevant.

Social Links ger oss en översikt av de sociala aktiviteterna som skett på domänen. Har besökare delat sidor på Facebook, Twitter och vilka sidor? Vilket av innehållet är det som verkar få mest spridning i sociala medier? Titta också på din webbanalys, om det är din egna domän som analyseras, och se hur besökarna från de olika kanalerna agerat på din webbplats och helt plötsligt får vi en bättre uppfattning om vart våra besökare är aktiva, med vilket innehåll och vilket innehåll som också sprids vidare. En godispåse för dig som är analytiskt lagd!

SearchMetrics kan också stötta oss initialt när vi arbetar med sökordsanalyser. Under Keyword Research kan man skriva in sökord och land för att få en bild över hur många som söker efter det i sökmotorn. Verktyget ger också förslag på liknande sökningar och deras sökvolym:

Sökordsanalys i SearchMetrics SEO-verktyg

Här får vi idéer på innehåll att skapa, eftersom det redan finns en sökvolym och därmed potentiell trafik till vår egna webbplats, förutsatt att du kan bidra med någonting. Se till att inte skapa innehåll bara för att skapa innehåll. Internet är redan fyllt med alldeles för mycket skräp som bara tar plats och irriterar oss som söker efter information.

Under Universal Search Integrations ser vi om en sökfråga triggar exempelvis ett video-, bild- eller nyhetsresultat. Om du har en video om utbildning i sociala medier som ligger och dammar på hårddisken vore det hög tid att få upp den på YouTube och arbeta sig in på förstasidan bland de videos som visas. Vi får inte glömma bort att sökresultaten består inte bara av sidor.

SearchMetrics med en gratislicens har fler funktioner som jag tycker du ska ta och titta på. Och om du har en budget för ett verktyg som ska stötta dig i ditt arbete kan jag rekommendera att du åtminstone tar och prövar på den fulla, betalda versionen. Visste du förresten att SearchMetrics har en app, som också är gratis?

Nyhetsbrev om sökmotoroptimering

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.