Kategorier
SEO

Ta kontrollen över din närvaro på nätet

Jag har blivit intervjuvad för Civilekonomen om transparens och närvaro på nätet.

Ta kontrollen över din närvaro på nätet innan någon annan gör det. Det är det krassa budskapet när webbexperter och jurister berättar om möjligheterna att få bort oönskad information online. Civilekonomen reder ut vad du kan göra för att styra bilden av dig själv i sökmotorer och sociala medier. /Fredrik Wass för Civilekonomen

Som det står i artikeln så tror jag stenhårt på att det kommer bli vanligare och mer accepterat att det finns bilder och statusar sparat på människor i mindre bekväma situationer. Vimmelbilder från ungdomens dagar, nollningen från högskolan och fylletweeten som fick fart på natten och en ursäkt på morgonen.

Anställda har inget privatliv

– Jag själv har kört ganska hårt på att det inte ska vara en gräns mellan privat och jobb i sociala medier. Jag jobbar under arbetstid och sen är jag privat direkt efter. Det har varit kul att träffa nya kunder som följt mig några veckor innan på Twitter. De kan kommentera min semester. Jag tror att det kommer bli accepterat mycket mer, men man måste tänka på vad man skriver.

Civilekonomen - ta kontroll över din identitet på nätetAtt råka uttrycka sig klumpigt eller fastna på bild i ett sammanhang som kan missuppfattas, kan i dag leda till stora rubriker. Men allt eftersom samhället anpassar sig efter snabba uppdateringar och bilder från höger till vänster, på bloggar till Instagram, kommer vi att tvingas släppa taget om våra egna slutsatser och ta kontakt med källan först, för att våra slutsatser bekräftade.

En av mina vänner råkade på fyllan skriva en olämplig tweet. I sitt sammahang var tweeten hård, men för oss som inte var på plats vid incidenten var den alldeles för hård. Tweeten fick spinn på några timmar och helt plötsligt var den tagen ur ett sammanhang och placerad i ett nytt. Det positiva men också negativa med nätet är att det är alldeles för enkelt att vinkla saker efter sitt eget tycke och smak. Men genom att sträcka ut handen till de personer som spann vidare på den olyckliga tweeten, förklara vad som hänt och be om att innehållet skulle tas bort, togs det också bort.

Själv så har jag säkert råkat trampa någon digitalt på tårna och stått på någon gammal firmafest med slipsen knuten runt huvudet. Det har säkert hamnat på nätet och det är okej. Vi är bara människor.

Haka på 300+ prenumeranter intresserade av digital marknadsföring

Av Per Pettersson

Per brinner för att hjälpa företag få ut det mesta av den digitala världen. Senior konsult (manager) som gillar att föreläsa och sprida kunskap om digital marknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.