Kategorier
Google Analytics

Hur installeras Google Analytics?

Google Analytics är ett verktyg för att spåra och spara hur dina besökare kommer till din webbplats och vad de klickar på. Med alla parametrar som hör till kan du få en riktigt bra bild av hur din webbplats presterar och hur dina besökare agerar. Frågor som; vilket innehåll lockar besökarna mest, blir dina blogginlägg […]

Kategorier
Google Analytics

Google Analyticator – webbanalys för WordPress

Vill du använda Google Analytics för att spåra dina besökare men utan att behöva peta runt i koden i din WordPress-installation? Då har du tillägget Google Analyticator att vända dig till. Tillägget gör det enkelt för dig att installera Google Analytics och bland annat välja bort att inloggade besökare (du själv, exempelvis) inte ska spåras. […]

Kategorier
Föreläsningar

Dags att lämna över onlinemarknadsförarna

Mina åtaganden på Medieinstitutets utbildning onlinemarknadsförare och webbkommunikatör är avklarade för den här terminen. Sommaren är igång för fullt och jag har precis påbörjat min semester. Förutom att föreläsa om SEO så har jag varit inne på ämnet webbanalys och sociala medier. Tillsammans med studenterna har vi arbetat bland annat med att sökmotoroptimera sidor, analysera trafik […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Bitly med egen domän

Jag använder mig av URL-förkortningstjänsten Bitly men med en egen domän. Jag tyckte att Bitly.com lät lite för tråkigt så jag började titta på vad det fanns för lediga domäner som jag skulle kunna använda och få till URL-förkortningen (bitly-länkarna) lite mer spännande. Åtminstone, lite mer unik. Så efter lite sökande bland lediga domäner hittade […]

Kategorier
SEO

Hitta döda länkar på din webbplats

Att underhålla en webbplats tar tid, om man vill vara grundlig. För webbplatser byggda på WordPress finns det massor av tillägg som underlättar underhållsarbetet avsevärt. Ett tillägg som är ovärderligt för mig, är det som letar efter döda länkar på den egna webbplatsen.

Kategorier
SEO

Sökordsplaneraren i Google AdWords – så här gör du

Googles Keyword Tool byter namn, skepnad och vissa funktioner. Sökordsplaneraren kommer bli SEO-konsultens nya favoritverktyg, men som alltid när det sker förändringar så blir man först lite arg och förvirrad. Den här posten kommer lugna dig och förklara hur du använder Sökordsplaneraren i Google AdWords, så stanna kvar en stund.

Kategorier
SEO

När en gammal domän får nytt liv, av någon annan

Du har en domän, en webbplats och ditt innehåll. Du har ditt nätverk där du sprider dina tankar och engagerar med likasinnade. Ditt nätverk länkar till dig och du länkar till dem. Men vad händer när du byter domän och släpper den fri? Ibland så får den nytt liv, men av någon annan. Och det […]

Kategorier
Google Analytics

Är Google Analytics installerat på webbplatsen?

En återkommande fråga som jag får i mitt arbete är om Google Analytics är implementerat och aktivt. Det finns olika sätt att ta reda på detta, men det snabbaste och enklaste sättet för att se om Google Analytics är installerat på en webbplats är med Google Chrome-plugin:et Analytics Helper:

Kategorier
Google Analytics

4 Google Analytics-appar för iPhone

Det finns en del iPhone-appar för dig som vill hantera Google Analytics on-the-go. Men tyvärr är många av dem alldeles för dåliga för att ens få nämnas i en artikel. Jag har fokuserat på 4 Google Analytics-appar för iPhone som kan vara värda din tid och en peng. De appar jag har tittat på efter […]