Kategorier
SEO

En SEO:ares snabbaste analys sker med CTRL+F

Den snabbaste analysen som kan genomföras vid sökmotoroptimering kräver endast en webbläsare och möjligheten att söka (CTRL+F*) på den sida man vill analysera; konkurrentens eller den egna sidan som man ska arbeta med.

Kategorier
SEO

Se hela URL:en i Google Chrome

Att se hela URL:en i Googles webbläsare Chrome kan vara den viktigaste inställningen du gör, varje gång du sitter vid en ny dator och arbetar med sökmotoroptimering.

Kategorier
SEO

KPI:er för SEO/sökmotoroptimering

Vilka Key Performance Indicators, eller KPI:er, är anpassade efter ditt SEO-arbete och din verksamhets satsning på sökmotoroptimering för att driva fler affärer?

Kategorier
SEO

Hur du använder RegEx med Google Search Console

RegEx tillgängligt i Google Search Console? Du läst rätt. Äntligen kan vi få till smidigare arbetsflöden med sökordsdata och hur vår webbplats presterar i Googles sökresultat. Så hur kan du få ut mer av Search Console med hjälp av RegEx?

Kategorier
SEO

Hantera Google Search Consoles meddelanden

Google arbetar vidare med att utveckla och förbättra Search Consoles funktionaliteter och anpassningsmöjligheter. Övergången från gamla Webmaster Tools till nya Search Console kom med ett ganska stort bortfall av rapporter och funktioner samtidigt som det nya gränssnittet saknade ganska kritisk funktionalitet och lämnade mycket kvar att önska som användare.

Kategorier
SEO

Google vidareutvecklar nofollow

Sedan stenålderns början kan man dekorera en länk med ett rel=”nofollow”-attribut för att signalera till sökmotorernas spindlar (som läser av alla sidor på webben och följer alla länkar) att en länk inte ska ges någon vikt. Med andra ord kan man ange nofollow på en länk i en artikel utan att det ger alldeles för […]

Kategorier
SEO

Se lokala sökresultat utan programvara eller VPN-tjänst

Behöver du se om Google visar ditt innehåll och din webbplats i ett annat land? Så här kommer du åt lokala sökresultat utan programvara eller prenumeration på VPN-tjänst.

Kategorier
SEO

Google flyttar över till mobilt index

Mars 2018, Google börjar rullat ut mobile-first indexing, eller mobila index, för flera och flera webbplatsägare. Det handlar om att Google kommer titta på och indexera webbplatser utifrån det mobila perspektivet. Är sajten responsiv? Den responsiva versionen utifrån mobilt gränssnitt kommer Google att fokusera på framåt. Tidigare har det varit desktop-versionen, så som vi upplever […]

Kategorier
SEO

Automatisk bevakning på vanliga SEO-problem

Vanliga fel som kan ställa till med rejäla problem för SEO-arbetet på plattformar och sajter är vanligtvis också någonting som vi konsulter behöver hålla ett öga på med programvara och manuellt arbete. Om man då befinner sig i en sits med ansvar över fjorton, femton olika webbplatser kan det dagliga arbetet bli lidande bara för […]