En favicon är den där lilla ikonen som dyker upp vid sidan av ett bokmärke i webbläsaren, på webbläsarfliken och numera även i Googles sökresultat vid domännamnet.
SEO
Här skriver jag om Search Engine Optimization och hur jag använder det i mitt arbete som SEO-konsult.
Lär dig googla som en expert
Sökmotorn Google är ett monster. Ett monster på att hitta och läsa av information och sidor som är tillgängliga online. Men det kan vara svårt att hitta någonting väldigt specifikt, om man inte vet hur man kan göra den faktiska sökningen mer specifik. Det ska vi ändra på.
Exportera sökord från Google Search Console
16 månader är ett bra tidsspann, men vad händer efter det? Att arbeta med sökmotoroptimering är en lång match och vill man kunna visa på en tillväxt och resultat över en längre tid, så behöver man exportera sökord (och annan data) från Google Search Console.
En SEO:ares snabbaste analys sker med CTRL+F
Den snabbaste analysen som kan genomföras vid sökmotoroptimering kräver endast en webbläsare och möjligheten att söka (CTRL+F*) på den sida man vill analysera; konkurrentens eller den egna sidan som man ska arbeta med.
Se hela URL:en i Google Chrome
Att se hela URL:en i Googles webbläsare Chrome kan vara den viktigaste inställningen du gör, varje gång du sitter vid en ny dator och arbetar med sökmotoroptimering.
KPI:er för SEO/sökmotoroptimering
Vilka Key Performance Indicators, eller KPI:er, är anpassade efter ditt SEO-arbete och din verksamhets satsning på sökmotoroptimering för att driva fler affärer?
RegEx tillgängligt i Google Search Console? Du läst rätt. Äntligen kan vi få till smidigare arbetsflöden med sökordsdata och hur vår webbplats presterar i Googles sökresultat. Så hur kan du få ut mer av Search Console med hjälp av RegEx?
Hantera Google Search Consoles meddelanden
Google arbetar vidare med att utveckla och förbättra Search Consoles funktionaliteter och anpassningsmöjligheter. Övergången från gamla Webmaster Tools till nya Search Console kom med ett ganska stort bortfall av rapporter och funktioner samtidigt som det nya gränssnittet saknade ganska kritisk funktionalitet och lämnade mycket kvar att önska som användare.
Google vidareutvecklar nofollow
Sedan stenålderns början kan man dekorera en länk med ett rel=”nofollow”-attribut för att signalera till sökmotorernas spindlar (som läser av alla sidor på webben och följer alla länkar) att en länk inte ska ges någon vikt. Med andra ord kan man ange nofollow på en länk i en artikel utan att det ger alldeles för […]