Kategori: SEO
Här hittar du artiklar om SEO (Search Engine Optimization) och hur jag använder det i mitt arbete som SEO-konsult. Ta kontakt med mig om du inte hittar det SEO-svaret som du letar efter. Råd och rekommendationer är alltid gratis.
-
Bing ger fler insikter med IndexNow och SEO Insights
Microsoft ligger inte på latsidan när det kommer till sin Webmaster Tools-låda. Under PubCon (mars 2024) så presenterades ny funktionalitet som kan stötta sökmotoroptimeringsarbetet för både konsulter som webbplatsägare med IndexNow och ”top SEO insights”. Fler insikter med Bing IndexNow I det uppdaterade gränssnittet så kan vi relativt enkelt få en översikt på vilka URLer…
-
Googles uppdatering att reducera spam (mars 2024)
Det är mars månad och Google har börjat vårstäda sitt index genom att uppdatera sin algoritm. Googles uppdatering är tänkt att förbättra kvaliteten på sökresultaten och därmed visa mindre innehåll som bara är skapat för att generera klick. Fokuset ligger på att svara upp på sökningar med innehåll som är användbart och skapat för människor,…
-
Så här skapar du en favicon
En favicon är den där lilla ikonen som dyker upp vid sidan av ett bokmärke i webbläsaren, på webbläsarfliken och numera även i Googles sökresultat vid domännamnet. Vad är en favicon? Till vänster om domännamnet och webbadressen visar Google webbplatsens favicon, i det här fallet en väldigt pixlad profilbild på mig själv. Faviconen bestämmer du…
-
Lär dig googla som en expert
Sökmotorn Google är ett monster. Ett monster på att hitta och läsa av information och sidor som är tillgängliga online. Men det kan vara svårt att hitta någonting väldigt specifikt, om man inte vet hur man kan göra den faktiska sökningen mer specifik. Det ska vi ändra på. En sökning i Google kan göras relativt…
-
En SEO:ares snabbaste analys sker med CTRL+F
Den snabbaste analysen som kan genomföras vid sökmotoroptimering kräver endast en webbläsare och möjligheten att söka (CTRL+F*) på den sida man vill analysera; konkurrentens eller den egna sidan som man ska arbeta med. * Eftersom jag är en PC-användare så gissar jag mig till att kommandot på en Mac är Command, eller den där Apple-kringlan,…
-
Se hela URL:en i Google Chrome
Att se hela URL:en i Googles webbläsare Chrome kan vara den viktigaste inställningen du gör, varje gång du sitter vid en ny dator och arbetar med sökmotoroptimering. Standardinställningen i Google Chrome är att visa domännamnet i webbadressfältet. Det vi inte får se utskrivet är om vi sitter på en URL med HTTP, HTTPS eller om…
-
KPI:er för SEO/sökmotoroptimering
Vilka Key Performance Indicators, eller KPI:er, är anpassade efter ditt SEO-arbete och din verksamhets satsning på sökmotoroptimering för att driva fler affärer? SEO KPI: Return on investment/ROI Din första och viktigaste KPI är return on investment, eller ROI, för att mäta arbetet med sökmotoroptimering mot. Om du varken säljer, bygger varumärkeskännedom eller har bra annonsaffär…
-
Hur du använder RegEx med Google Search Console
RegEx tillgängligt i Google Search Console? Du läst rätt. Äntligen kan vi få till smidigare arbetsflöden med sökordsdata och hur vår webbplats presterar i Googles sökresultat. Så hur kan du få ut mer av Search Console med hjälp av RegEx? Vad är RegEx? Regular Expression är förkortat till RegEx (reguljära uttryck) och används flitigt för…
-
Hantera Google Search Consoles meddelanden
Google arbetar vidare med att utveckla och förbättra Search Consoles funktionaliteter och anpassningsmöjligheter. Övergången från gamla Webmaster Tools till nya Search Console kom med ett ganska stort bortfall av rapporter och funktioner samtidigt som det nya gränssnittet saknade ganska kritisk funktionalitet och lämnade mycket kvar att önska som användare. Hantera meddelanden via epost från Search…