Kategorier
Digital marknadsföring

Google Search Console, AdSense, Analytics och Pagespeed direkt i WordPress

Ja, du läste rätt. Nu finns möjligheten att koppla på Google Search Console, Analytics, Page Speed och AdSense om du använder WordPress för din site. Google Site Kit har testats och relativt imponerad blir slutsatsen efter testet. Site Kit möjliggör att data från olika Googletjänster kan presenteras på ett enkelt sätt i WordPress, så du […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Skapa ett Google-konto

Ett Google-konto krävs för att få tillgång till Googles produktportfölj. Behöver du logga in på en Google Analytics eller Search Console-egendom så behöver du har ett eget Google-konto. Men det innebär inte att du behöver skapa en Gmail-adress och få en ny inkorg att hålla koll på.

Kategorier
Digital marknadsföring

Google lägger ner goo.gl

Google lägger ner sin URL-förkortningstjänst goo.gl i två omgångar. Nya användare kommer inte att kunna använda goo.gl från och med 13 april i år följt av att tjänsten släcks ner den 30 mars 2019. Men som tur är, finns det flera gratis och kompetenta tjänster som goo.gl

Kategorier
Digital marknadsföring

Blås nytt liv i din digitala marknadsföring

Sitter du fast med din digitala marknadsföring, förankrade strategi och planerade utvecklingssprintar med IT-teamet? Du behöver inte kasta ut befintliga strategier eller planera om några sprintar för att blåsa nytt liv i marknadsföringen. För enkelhetens skull (och dina digitala satsningars skull) vill jag att du fokuserar på tre moment; analysera, optimera och attribuera.

Kategorier
Digital marknadsföring

Hemsida med Google My Business

Google My Business är plattformen för lokala företag att hantera sina platser i Googles lokala sök/kartsök med möjligheten att ladda upp bilder, öppettider, kontaktuppgifter och mer. Genom att verifiera sitt företag med Google My Business, vilket är kostnadsfritt, kan man justera den information som presenteras i det organiska söket (när du letar på google.se) och det […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Facebook Pixeln – varför du ska använda den och hur

Facebook Pixeln är ett stycke Javascript-kod som du använder för att mäta interaktioner, konverteringar och bygger målgruppsanpassade segment på din webbplats när du annonserar med Facebook. För att använda Facebooks Pixel behöver du skapa ett konto i Business Manager, vilket är kostnadsfritt och relativt smärtfritt att sätta upp. Hur du implementerar Facebook Pixeln Facebook Pixeln […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Googles grepp om Europa

Google är inte den enda sökmotorn på marknaden, men framförallt den stora aktören. Googles grepp om Europa låg under Q1 i år på upp till 95% i Spanien och Italien. Tittar vi på Spanien som exempel så har Google också ett stadigt grepp på 90% av telefonförsäljningen med sitt Android-operativsystem och 60% av använda webbläsare […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Facebook Ads förbättras

Just nu så rullar Facebook Ads ut ett nytt sätt att strukturera sina konton, kampanjer och annonser. Facebook har som Google Adwords, byggt upp en mer logisk struktur för annonsörer och det ser väldigt lovande ut. Fördelen med att använda Facebook Ads i sin annonsering är möjligheten att segmentera och rikta sina annonser på ett […]

Kategorier
Digital marknadsföring

Så här analyserar du dina Google+ poster

Spenderar du, som jag, tid på Google+ men kan ibland uppleva att det är lite av en spökstad? Jag tror att vi är väldigt sena på att adoptera Google+ som ett riktigt socialt media i Sverige, men att det kommer inom sin tid. Om du tror att du drunknar i alla andras uppdateringar för att […]