Ett Google-konto krävs för att få tillgång till Googles produktportfölj. Behöver du logga in på en Google Analytics eller Search Console-egendom så behöver du har ett eget Google-konto. Men det innebär inte att du behöver skapa en Gmail-adress och få en ny inkorg att hålla koll på.
Du behöver ett Google-konto för:
- Google Analytics (GA4)
- Google Search Console
- Google Data Studio (Looker)
- Google Tag Manager
Så här skapar du ett Google-konto
Längst upp till höger i google.se ser du en knapp för att logga in. Lite missvisande då vi vill skapa ett konto, men det är här som processen börjar. Det tar runt 2-3 minuter att skapa sitt konto, så haka på genomgången och du har löst ditt problem.
Längst ned i inloggningsrutan finns länken till att skapa ett konto hos Google.
Skapa ett Google-konto med en egen epostadress
Självklart vill Google att vi ska passa på och skaffa oss en Gmail-adress, men det steget kan man hoppa över. Klicka på alternativet att använda din egna epostadress så slipper du få en helt ny epostadress kopplad till ditt Google-konto.
En stark rekommendation är att du använder din företagsadress om du ska komma åt arbetsrelaterade konton. I min konsultvardag så är jag väldigt tydlig med att våra kunder ska endast dela tillgång till konton till de personer som är aktiva i projektet eller med ansvaret och att då även kräva en ”officiell” epostadress. Personen @ Företaget.se och absolut inte Smeknamn 82 @ gmail.com. Det underlättar för dig som delar ut tillgång till olika konton att snabbt se vilka personer på vilka bolag som kan se eller ändra din data. Viktigt.
Efter att vi fyllt i föregående steg så behöver vi verifiera den epostadress vi vill använda med vårt Google-konto. Det kommer ett e-brev till adressen du precis angett med en liten kod som du kopierar och klistrar in.
Du behöver ange när du är född, men inte ditt telefonnummer.
Nästa steg i processen är att läsa igenom Googles villkor (vilken varken du eller jag kommer göra) och godkänna dem. Sedan är vi klara.
Längst upp till höger i Google kommer du nu inte längre se knappen för att logga in, utan en symbol som visar vem som faktiskt är inloggad i webbläsaren med sitt Google-konto. Du har nu ett eget Google-konto kopplat till den epostadress du bestämt själv. När du nu till exempel ber om tillgång till ett Google Analytics-konto så får du ett mail i vanlig ordning som bekräftar att du kan logga in och komma åt all data.
Lämna ett svar