Google Data Studio är en gratis och enkel lösning för att visualisera olika datakällor samt att göra det tillgängligt för olika team att interagera med.
Vem behöver en Google Data Studio?
VD/CEO behöver en Data Studio för att enkelt kunna se hur bolaget presterar online och taktar mot budget.
CMO behöver en Data Studio för att kunna analysera och följa upp på marknadsföringsaktiviteter, kostnadsfrågor för betald annonsering och hur man taktar mot sitt mål med individuella kampanjer och årsbudget.
Specialisten behöver en Data Studio för att kunna se detaljer kring annonsering, organiskt sök eller kanske sociala medier.
IT behöver en Data Studio för att kunna följa upp på teknisk prestanda, page experience och Core Web Vitals som rullar ut i Googles algoritm i Maj 2020.
Fördelar med Google Data Studio
Fördelarna med en Data Studio dashboard är många:
- Anslut enkelt många olika datakällor
- Visualisera data med tabeller och diagram
- Anpassa formatet efter brand guidelines
- Dela insikter och dashboard med team och externa konsulter
- Automatisera rapportering som skickas ut via epost
Google Data Studios gränssnitt
Skapa egna dashboards, få dem delade med dig eller dela dina egna med andra. Google har även ett bibliotek över färdiga dashboards som du kan börja använda med Data Studio och sedan anpassa efter din egna behovsbild:
Få ut maximalt av Data Studio
- Ändra höjd och bredd på enskild sida i Google Data Studio – inte hela dashboarden
- Blended data – mixa (kombinera) data med Google Data Studio
Exempel på Data Studio dashboard
Så här kan en dashbord se ut, där man kan visualisera vad man själv önskar och i vilken kontext man själv föredrar.
Alla grafer och tabeller kan man interagera med och exportera data från. Genom att addera ”kontrollfält” så kan man på en dashboard anpassa alla fält efter t.ex. enhet (device category), en specifik kanal (default channel grouping) och inom vilket datumintervall man vill se sammanfattade datapunkter.
Utforska Data Studio här.