Organiskt sök är ofta en stor eller den största trafikdrivande källan till webbplatsen. Vi googlar som aldrig förr på våra telefoner, dator och med rösten. Tanken med SEO-guiden är att gå igenom grunderna med sökmotoroptimering och ge dig en riktning att börja arbeta efter. Guiden är tänkt för dig som är nybörjare inom sökmotoroptimering, men bjuder även den mer rutinerade konsulten på ett par avancerade taktiker och tips.

En gratis guide till sökmotoroptimering som tar dig från idé – in i sökresultatet

Du kan läsa fler av mina artiklar om sökmotoroptimering här på bloggen, men min första rekommendation för dig som vill lära dig mer om SEO är att ladda ner Googles grundhandbok om sökmotoroptimering (en PDF) och läsa igenom den. Google ger oss en mängd riktlinjer att arbeta efter, vilket jag personligen håller ganska starkt i att inte bryta mot. Optimerar vi mot deras sökmotor, följer vi satta regler.

…det är viktigt att påpeka att du ska optimera din webbplats först och främst utifrån vad som är bäst för dess besökare. Det är besökarna som är innehållets viktigaste konsumenter och det är de som hittar webbplatsen med sökmotorer. Att fokusera för mycket på specifika åtgärder som ska ge en högre placering i en sökmotors organiska resultat kanske inte ger önskat resultat. /Google

Innehållsförteckning

  1. Grundläggande SEO-kunskaper
  2. Googles sökmotoruppdateringar
  3. SEO-hjälp och lösningar
  4. Mät och rapportera effekten av SEO
  5. Avancerat SEO-arbete

Grundläggande SEO-kunskaper

Vad är SEO?

SEO, Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering handlar om att optimera innehåll (sidor, text, bilder m.m.) för sökmotorer. Målet är att få en så pass bra position med innehållet i sökresultaten i kombination med att innehållet är rätt och att kommunikationen som sker i sökmotorerna konverterar människor att klicka på vår sida och inte våra konkurrenters.

SEO handlar om teknik, innehåll och kommunikation. Det finns olika typer av signaler som sökmotorer plockar upp för att dra slutsatser om vilken sida som kan tänkas vara bäst på det ämne eller produkt man söker efter. Vi behöver därmed se till att vår plattform inte bromsar oss på något sätt med teknik, att vi använder rätt ord och fraser som målgruppen använder och att andra, förutom vi själva, indikerar att vi kan och är duktiga på det vi säger att vi gör eller säljer.

Nedan är en genomgång av grundläggande SEO-aktiviter, funktioner, kod och sidelement som behöver revideras på alla webbplatser – om man vill öka antalet besökare från sökmotorer.

Robots.txt – direktiv för robotar

Alla sökmotorer har robotar (bots) som ständigt löper amok på Internet. Dessa robotar springer runt mellan sidor och filer för att läsa allt de hittar till sitt index. Sökmotorns index används för att kunna ge oss som söker efter någonting ett snabbt och bra svar. Problemet med dessa robotar är att de kan hitta sidor som inte ska visas för besökare, av någon anledning. Med robots.txt kan man sätta egna direktiv för sin webb; vad som får läsas och vad som inte får läsas. Kanske det viktigaste dokumentet på din sajt.

Canonicals – original eller inte?

Vi kan hjälpa sökmotorerna att förstå vilken sida som är originalet och vilka sidor som dubbletter. Vad är canonicals? Det försöker jag reda ut och varför det är lika viktigt för den lilla sajten som den stora företagswebben.

Titles / titlar

En sidas title är inte rubriken, utan det som står uppe i toppen på webbläsarfliken och den klickbara texten i sökresultaten. En title kan variera i längd, då det handlar om pixelbredd. Men om du siktar på att använda runt 55 tecken, inklusive mellanslag, så sitter du statistiskt sett säkert i båten. Här kan du läsa lite mer om titlar och deras längd.

Meta description / beskrivning

Meta beskrivningen visas i sökresultaten under den klickbara länken och är oftast den text som visas när en sida delas på t.ex. Facebook. En beskrivning kan variera mellan 160 och 320 tecken i längd. Vid årsskiftet 2017/2018 introducerade Google extra långa meta beskrivningar, vilket de sedan tog tillbaka för ganska många sökresultat. Det enda sättet att veta hur många tecken vi kan arbeta med är att själv googla fram vår sida och titta på sökresultatet.

Komprimera bilder

En webb behöver ladda snabbt för att inte tappa sina besökare. Även Google vill att innehåll ska ladda snabbt, någonting som de varje år basunerar ut i olika kanaler. Vi kan komprimera bilder för att göra dem mindre i filstorlek vilket betyder lättare och snabbare att ladda in och visa på vår sajt.

Att hitta nya sökord

Livet är inte alltid enkelt när verktyg och öppna databaser som varit tillgängliga i många år blir låsta eller begränsar användningen. Precis så har det blivit med Sökordsplaneraren (Keyword Planner) som är en del av Google Ads. Tidigare har vi förlitat oss mycket på den data vi fått av Google, som numera är mer begränsad. Jag har skrivit om hur du arbetar med Sökordsplaneraren för att hitta sökord som kan driva besökare, men det finns alternativ:

Semrush (inte gratis) är ett bra alternativ som tillhandahåller en mängd olika verktyg och rapporter, inte bara möjligheten att hitta sökord och deras sökvolym.

Keywordtool.io (inte gratis, ca 10 dollar billigare än Semrush) är ett enklare alternativ som endast tittar på sökord och deras sökvolym.

Google Search Console

Google Webmaster Tools heter sedan ett par år tillbaka Search Console. Gränssnittet har uppdaterats och en del rapporter och funktioner har tagits bort, samtidigt som vi fått ett par helt nya. Med det sagt så är det fortfarande ett par funktioner som fungerar utifrån min lite äldre guide till Webmaster Tools.

Du kan ta reda på vilka sökord som driver flest besök till din webb, genom att göra en sökordsanalys i Search Console. Se till att verifiera din domän med Google så snart du kan, då det inte börjar samla in data kring sökord förrän en verifiering har skett. Glöm inte heller att länka kontot till Analytics, om du vill få in alla sökord även där.

Bing Webmaster Tools

Den lilla sökmotorn med den höga rösten. Microsoft vill väldigt gärna att vi använder deras sökmotor, även om vi svenskar föredrar Google (markant). Men med det sagt så kan majoriteten av din målgrupp sitta i bing.se och inte google.se. Det vet du inte förrän du tittat på din webbanalysdata.

Om du har en trevlig andel besökare från Bing så har du möjlighet att även här få information om hur din webb presterar och vilka sökord som används för att hitta till ditt innehåll. Jag har en något äldre kom-igång med Bing Webmaster Tools som visar hur du verifierar din domän med Microsoft samt en Bing Webmaster Tools-guide där vi går igenom många rapporter och funktioner tillsammans, med målet att optimera din webbplats.

Se till att grunden är på plats och optimerad. Att arbeta med SEO är inte raketforskning, det kräver endast en metodik och ett strukturerat tillvägagångssätt för att lyckas. Börja med att se över innehållet och verifiera din domän med Search Console så att du får data att agera på.

Googles sökmotoruppdateringar

Google uppdaterar sin sökmotor konstant. Under 2017 så kördes över 31 000 experiment i resultaten och över 2 400 uppdateringar släpptes. Men alla uppdateringar påverkar inte vilken position din webbplats får, många uppdateringar är också mindre grafiska ändringar. Ett par sökmotoruppdateringar som är viktiga att veta om:

Mobile-first index, Google tittar på våra webbar med en mobil enhet – inte längre vår datoranpassade version. Det handlar om att tillhandahålla en responsiv webb eller en mobilanpassad version (t.ex. m.dindomän.se)

Sedan 2016 så svarar Google direkt i sökresultaten på många av våra frågor. Svaren kan innehålla en mängd olika variationer av text, bilder, tabeller m.m. Detta inboxade resultat (Google answer box) tenderar att ta runt 30% av klicken på en sökning. Värt att lägga på minnet.

Har du tappat eller ökat mängden trafik från sök helt utan att du ändrat någonting på din webb? Google algoritm kan ibland påverka webbplatser negativt. Börja med att läsa mer om alla sökmotoruppdateringar på searchengineland.com

SEO-hjälp och lösningar

Behöver du hjälp med SEO för lite mer specifika problem så kanske lösningen redan finns listad här i guiden. Att arbeta med SEO handlar mycket om att identifiera problem med webbplatser. Det finns många vanligt förekommande problem som webbplatser behöver få hjälp med att åtgärda.

Duplicerat innehåll är det vanligaste problemet vi stöter på. I takt med att sajter växer så finns risken för repetition med innehållet vilket kan förvirra sökmotorerna. Vilken sida är det som ska visas när man letar efter produkt X? Är det på URL 1, 2 eller 3?

Efter ett par år så kommer vi ha tagit bort, flyttat och redigerat mycket innehåll på vår webbplats. Länkar som är brutna eller döda (tar besökaren ingenstans) är inte bara en negativ signal för sökmotorer utan också en väldigt dålig upplevelse för våra besökare. Återkommande städning av länkar bör skrivas in på schemat.

Har du bra innehåll men Google vägrar att indexera det så att det är sökbart? Det kan vara så att Google har svårt att se din sajt. Vi får inte glömma bort att det är en maskin som ska öppna våra sidor och förstå innehållet på dem. Ibland kan vi använda script och teknik som skapar en fantastisk upplevelse för våra besökare, men sökmotorns robotar kan inte tyda något innehåll alls.

En del problem som uppstår kan vi sätta automatisk bevakning på med tjänsten robotto. Ändras robots.txt, canonicals eller HTTP-responsen kan vi bli notifierade och hinna agera innan synligheten i sökresultaten tar skada.

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering och har ett specifikt problem att lösa? Hör av dig, så kanske vi kan tillsammans sätta ihop en lösning som fler läsare kan ta del av.

Mät och rapportera effekten av SEO

Innan du börjar titta på siffrorna kring organisk söktrafik är det viktigt att säkerställa att mätningen är på plats som tänkt. Kontrollera om Google Analytics är installerat med webbläsarplugin, programvara eller genom att manuellt kontrollera sidor i källkoden.

Med gratisversionen av Searchmetrics SEO Suite kan vi få en liten indikation kring konkurrenter i söket och ett par stora, trafikdrivande sökord som en domän är synlig för. Semrush verktygslåda är otroligt kompetent där ett gratis konto kan användas för 10 domänrapporter i månaden med betydligt mer data jämfört med Searchmetrics.

Majestic används för att se länkar mellan webbplatser. Man kan använda gratisversionen av Majestic för att få ett litet smakprov på hur länkprofilen ser ut till den egna sajten.

Om du ska införskaffa verktyg för att kunna arbeta löpande med sökmotoroptimering så rekommenderar jag Semrush och Majestic. Semrush har en egen databas över länkar, men den är inte lika kompetent som Majestic (för tillfället).

Avancerat SEO-arbete

Om du vill snabba upp ditt arbetsflöde så kan du lägga till mina SEO bookmarklets/bokmärken i webbläsaren. Med ett knapptryck kan du t.ex. se Googles cache:ade version eller öppna upp domänens robots.txt-fil.

Vill du gräva i sajtstrukturen och få en övergripande, men ändå detaljerad bild, av din webb så kan du göra en audit med BeamsUP SEO Crawler – ett enklare (och gratis) alternativ till Screaming Frog SEO Spider.

Har du översatt innehåll för ett nytt språk och vill se om ditt innehåll visas i franska Google kan du använda en funktion i Google Ads för att se lokala sökresultat, utan att behöva använda en VPN-tjänst eller positionsrapporteringsverktyg.


Om du känner att det är någonting som fattas här, låt mig få veta det. SEO-guiden är under ständig konstruktion och ska ses som ett levande dokument.

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.