in SEO

Mars 2018, Google börjar rullat ut mobile-first indexing, eller mobila index, för flera och flera webbplatsägare. Det handlar om att Google kommer titta på och indexera webbplatser utifrån det mobila perspektivet. Är sajten responsiv? Den responsiva versionen utifrån mobilt gränssnitt kommer Google att fokusera på framåt. Tidigare har det varit desktop-versionen, så som vi upplever webbar på vår dator.

Med indexering av mobilversionen blir det lättare för våra användare (främst mobilanvändare) att hitta det de letar efter, eftersom Googlebot använder mobilversionen av webbplatsen vid indexering och rankning. Tidigare användes datorversionen av webbplatsens innehåll i Googles system för genomsökning, indexering och rankning. Det kan dock medföra problem för användare som söker via mobilen när mobilversionen och datorversionen av innehållet skiljer sig åt. Vår analys visar att mobilversionen av din webbplats är jämförbar med datorversionen.

Så här kan meddelandet från Google se ut:

Google search console meddelande om mobilt index (mobile first indexing)

Mobilt index – nu då?

Samma vecka, vilket kan såklart vara helt oberoende av varandra, som Google började skicka ut sina meddelande om mobilt index till höger och vänster så presenterade företag som aldrig haft en responsiv sajt sina nya, responsiva webbar.

Om din målgrupp inte använder sig av en mobiltelefon eller surfplatta för att söka sig fram till dina tjänster och produkter – gör ingenting. Desktop-sökningar kommer fortfarande att fungera som tidigare (enligt Google) då sajten är anpassad för datorer. Vifta bort allt prat om responsiv design och fokusera istället på laddtider. Se till att det går snabbt att serverar dina sidor och ditt innehåll till dina besökare.

Men om din målgrupp använder sig av olika typer av enheter, är det dags att ge extra mycket kärlek till den responsiva, eller mobila, versionen av webben. Finns allt innehåll tillgängligt (och finns det tillräckligt med innehåll för att Google ska tycka att vi är det bästa svaret på frågan)? Tyvärr kommer du inte undan den pågående striden med laddtider. Det är snart 2019 där snabba och anpassade upplevelser är A och O.

Att göra-listan för mobilt index

När mailet dimper ner i lådan från Google och rätt version av domänen har flyttats över till det mobila indexet (det är skillnad på https://domänen.se och https://www.domänen.se i Googles ögon) så är det rätt tillfälle att studsa in i Google Analytics och sätta en kommentar på datumet. Om fem månader kommer det meddelandet vara glömt, gömt eller raderat och när datan påvisa ett tapp i trafik är det aldrig kul att stå och gissa vad som hänt.

Se över din mobilanpassning med Googles egna verktyg. Sitter knappar och menyer för nära varandra? Är texten tillräckligt stor för att kunna läsas? Mobilanpassningsverktyget är enkelt att använda och ger tydliga rekommendationer om någonting inte är som det borde vara.

Bevakar du dina positioner i sökresultaten? Se till att använda ett kompetent verktyg som kan särskilja sökresultaten på desktop, mobilt och surfplatta – för att kunna identifiera avvikelser och skillnader mellan de olika enheterna.

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.