Kategorier
Google Analytics

Anonymisera IP-adresser i Google Analytics med Tag Manager

Om du inte orkar sätta dig in i alla hundratals detaljer gällande GDPR (dataskyddsförordningen) gällande hur du arbetar med Google Analytics, så finns det ett steg som du rekommenderas att ta, nämligen att anonymisera IP-adresser.

Kategorier
Google Analytics

Heatmap med Google Analytics-data

Med Google Analytics olika rapporter får vi hårda mättal. Antal besökare. Antal sidvisningar. Antal besökare på den måndag, den tisdagen, den veckan eller den månaden. Det blir svårt att se trender och sammanfatta vad som ser ut att fungera bäst/sämst. Genom att exportera data och transformera den till en heatmap kan vi snabbt se mönster, […]

Kategorier
Google Analytics

Google Analytics gratis vs. 360 premium

Google Analytics är det populäraste, kostnadsfria, alternativet till att arbeta med webbanalys och datainsamling. Jag har arbetat med Google Analytics i många år för både privata projekt, ideella organisationer och företagskunder. Det är inte den perfekta verktygslådan, men kan ge oss användare bra insikter kring våra kunder (eller bara besökare) om man implementerar mätningen korrekt. […]

Kategorier
Google Analytics

Verifiera en Google Tag Manager-implementation

Arbetet med att verifiera en Google Tag Manager-implementation har blivit väldigt mycket enklare tack vare ett Chrome-tillägg som David Vallejo har knåpat ihop åt oss glada konsulter. Det dagliga arbetet med kunder, oavsett om det ska sättas en SEO-strategi eller påbörja annonsering i sociala medier, kräver att man kan lita på datan. Är implementationen korrekt […]

Kategorier
Google Analytics

Direkt trafik – 5 problem och hur du löser dem

Direkttrafiken fortsätter att irritera digitala marknadsförare över världen. Att inte kunna attribuera besök till en trafikkanal eller digital kampanj hjälper inte allokering av budget eller konverteringsutvärderingen av alla initiativ. Men för många marknadsförare och webbansvariga kan direkttrafiken påverkas och attribueras bättre.

Kategorier
Google Analytics

Ändra Google Analytics datumintervall

Du kanske har irriterat dig på att Google Analytics öppnas som standard med de senaste 7 dagarna? Gränssnittet öppnas som med standardinställningen på de senaste 7 dagarna med förhoppningen om att vi ska jämföra data över tid, vecka över vecka, och agera på trenderna som vi ser i rapporterna. Men det är svårt att lära […]

Kategorier
Google Analytics Konverteringsoptimering

Därför ska du använda Site Search

De flesta webbplatser har idag en intern sökmotor där besökare har möjligheten att hitta rätt poster, produkter och information, utan att behöva leta sig fram bland menyer och länkar. WordPress, som denna blogg använder, har ett internt sök som kommer med plattformen och är redo att användas från start. Men om vi ger våra besökare en […]

Kategorier
Google Analytics

Exkludera dig från Google Analytics med filter

Det kan tära på krafterna när flera personer och team är involverade i utvecklingen av en webbplats. Ansvarig person för Google Analytics springer runt och ber om IP-adresser till alla kontor för att exkludera från datainsamlingen, men som de flesta av oss vet, arbetar man sällan endast från kontoret. Vi konsulter kopplar upp oss på […]

Kategorier
Google Analytics Konverteringsoptimering

Använd utökad länkattribution – se vart besökarna klickar

Om du använder Google Tag Manager och Google Analytics på din sajt kan snabbt komma igång med konverteringsoptimering. Det finns funktioner som du kan aktivera för att kunna analysera och optimera din webb. Utökad länkattribution i Google Analytics är funktion som du inte får missa att aktivera.