Kategori: Google Analytics

Google Analytics är kraftfullt för att arbeta med webbanalys. Här hittar du idéer och tips för att få ut det mesta ur ditt Google Analytics-konto.


  • Google Analytics 4 ersätter Universal Analytics

    Den 1 juli 2023 kommer Google att fasa ut nuvarande Universal Analytics och erstätta det med Google Analytics 4 – nästa generations webbanalys enligt Google. Vad innebär bytet till Google Anaytics 4? Universal Analytics var baserat på sessions/sessioner vilket GA4 har lämnat för events/händelser. All datainsamling kommer med Analytics 4 vara event baserad. Google har…

  • Anonymisera IP-adresser i Google Analytics med Tag Manager

    Om du inte orkar sätta dig in i alla hundratals detaljer gällande GDPR (dataskyddsförordningen) gällande hur du arbetar med Google Analytics, så finns det ett steg som du rekommenderas att ta, nämligen att anonymisera IP-adresser. Vad anonymiserat IP innebär i praktiken När du besökar en hemsida så kommer din dator och uppkoppling att säga hej…

  • Heatmap med Google Analytics-data

    Med Google Analytics olika rapporter får vi hårda mättal. Antal besökare. Antal sidvisningar. Antal besökare på den måndag, den tisdagen, den veckan eller den månaden. Det blir svårt att se trender och sammanfatta vad som ser ut att fungera bäst/sämst. Genom att exportera data och transformera den till en heatmap kan vi snabbt se mönster,…

  • Google Analytics gratis vs. 360 premium

    Google Analytics är det populäraste, kostnadsfria, alternativet till att arbeta med webbanalys och datainsamling. Jag har arbetat med Google Analytics i många år för både privata projekt, ideella organisationer och företagskunder. Det är inte den perfekta verktygslådan, men kan ge oss användare bra insikter kring våra kunder (eller bara besökare) om man implementerar mätningen korrekt.…

  • Verifiera en Google Tag Manager-implementation

    Arbetet med att verifiera en Google Tag Manager-implementation har blivit väldigt mycket enklare tack vare ett Chrome-tillägg som David Vallejo har knåpat ihop åt oss glada konsulter. Det dagliga arbetet med kunder, oavsett om det ska sättas en SEO-strategi eller påbörja annonsering i sociala medier, kräver att man kan lita på datan. Är implementationen korrekt…

  • Direkt trafik – 5 problem och hur du löser dem

    Direkttrafiken fortsätter att irritera digitala marknadsförare över världen. Att inte kunna attribuera besök till en trafikkanal eller digital kampanj hjälper inte allokering av budget eller konverteringsutvärderingen av alla initiativ. Men för många marknadsförare och webbansvariga kan direkttrafiken påverkas och attribueras bättre. Vad är direkt trafik? När en besökare kommer till din webbplats så plockar Google…

  • Ändra Google Analytics datumintervall

    Du kanske har irriterat dig på att Google Analytics öppnas som standard med de senaste 7 dagarna? Gränssnittet öppnas som med standardinställningen på de senaste 7 dagarna med förhoppningen om att vi ska jämföra data över tid, vecka över vecka, och agera på trenderna som vi ser i rapporterna. Men det är svårt att lära…

  • Därför ska du använda Site Search

    De flesta webbplatser har idag en intern sökmotor där besökare har möjligheten att hitta rätt poster, produkter och information, utan att behöva leta sig fram bland menyer och länkar. WordPress, som denna blogg använder, har ett internt sök som kommer med plattformen och är redo att användas från start. Men om vi ger våra besökare en…

  • Exkludera dig från Google Analytics med filter

    Det kan tära på krafterna när flera personer och team är involverade i utvecklingen av en webbplats. Ansvarig person för Google Analytics springer runt och ber om IP-adresser till alla kontor för att exkludera från datainsamlingen, men som de flesta av oss vet, arbetar man sällan endast från kontoret. Vi konsulter kopplar upp oss på…