Om du inte orkar sätta dig in i alla hundratals detaljer gällande GDPR (dataskyddsförordningen) gällande hur du arbetar med Google Analytics, så finns det ett steg som du rekommenderas att ta, nämligen att anonymisera IP-adresser.
Vad anonymiserat IP innebär i praktiken
När du besökar en hemsida så kommer din dator och uppkoppling att säga hej till det installerade webbanalysverktyget med en serie siffror, ex: 12.214.31.144. Det här används för att man i Google Analytics ska kunna se var besökare befinner sig rent geografiskt (och mycket mer).
Genom att ta bort de sista siffrorna i IP-adressen, till 12.214.31.0, gör att det inte finns någon möjlighet att avgöra att det är Stina eller Stefan i Gävle som besöker hemsidan. Även om det i praktiken var omöjligt även innan, så är det omöjligt efter anonymiseringen av IP-adressen. Utan anonymizeIP-funktionen påslagen så sparas hela adressen på Google Analytics servrar, även om vi som webbansvariga har inte någon tillgång till IP-adresserna i rapporterna.
AnonymizeIP i Google Tag Manager
Om du använder Google Tag Manager för att skicka data från din webbplats till Google Analytics så kan du enkelt aktivera anonymisering av IP-adresser – det finns så klart redan som tillval i gränssnittet.
- Öppna din Google Analytics ID-variabel
- Klicka på more settings och fields to set
- Välj anonymizeIp under field name och sätt value till true
Field name: anonymizeIP
Value: true
Nu kommer Google Tag Manager att rensa bort sista siffrorna i IP-adressen innan de skickas vidare till Google Analytics.
Lämna ett svar