Kategorier
Google Analytics

Google Analytics demokonto för alla

Teamet på Google som arbetar med Analytics har släppt någonting alldeles förträffligt bra – nämligen ett öppet demokonto med riktigt mycket (enhanced ecommerce) data. Demokontot kan du lägga till i ditt befintliga Google Analytics-konto och möjliggör att alla nu kan lära sig kraften med Google Analytics och dess rapporter.

Kategorier
Google Analytics

Google Analytics i mobilen och surfplattan

Google Analytics i fickan är en självklarhet, men det talas på tok för lite om möjligheten att hålla koll på sin data och webbplats utan att behöva sätta sig framför datorn. Att göra djupare analyser med hjälp av appen är på snudd omöjligt, men den har ett antal fördelar och snabba insikter som man kan […]

Kategorier
Google Analytics SEO

Search Console-integreringen i Google Analytics förbättras med ny uppdatering

Att länka Google Search Console (f.d. Webmaster Tools) och Analytics har varit möjligt ett bra tag, men nyttan har varit begränsad eftersom informationen från Search Console har har visats separat. Det är något som kommer att förändras i en kommande uppdatering av Analytics. Gästskribent, Jesper Berg.

Kategorier
Google Analytics

Google Analytics med Slack

Slack kan vara en riktigt bra produktivitetsdödare om man inte använder det på rätt sätt. Grundtanken med Slack är att döda eposten och skapa ännu effektivare arbetsgrupper där man kan ”lyssna in” på ett ämne/kund utan att behöva sitta och bli BCC:ad i veckor bara utifall att. Om ett företag har anammat Slack fullt ut så […]

Kategorier
Google Analytics

Så här får du Google Analytics support

Det fantastiska med att ha Internet som arbetsplats (mer eller mindre) är att inte bara verktygen finns i ”molnet”, utan också nästan all kunskap och support som man kan behöva när man utövar sitt arbete. Framförallt när man arbetar med webbanalys och Google Analytics, den stora aktören på marknaden, så kan man behöva gräva lite […]

Kategorier
Google Analytics

Skräddarsy dina rapporter i Google Analytics

Uppförsbacken framför dig och din första skräddarsydda Google Analytics-rapport kan vi förvandla till en nedförsbacke med snålskjuts. Custom Reports och Dashboards är helt fantastiska för att snabbt samla relevant data på ett och samma ställe, anpassat efter den egna webbplatsen, men att komma igång kan vara lite skrämmande. Det här är en av genvägarna till […]

Kategorier
Google Analytics

Att tänka på med ditt hostname filter

Jag har tidigare skrivit om hur man filtrerar bort spam från Google Analytics med hjälp av det grundläggande hostname filtret. Detta filter gör att Google Analytics-vyn som samlar in alla data kräver att det sker på den egna domänen, i mitt fall på perpettersson.nu. Det jag vill lyfta är den potentiella vikten av att inkludera […]

Kategorier
Google Analytics

Filtrera bort SPAM i Google Analytics

Ett stort och väldigt aktuellt problem för webbanalytiker och webbplatsägare är spam och spöktrafik. Trafik som egentligen inte hänt och som verkligen inte är en människa att räkna in i din data. Under 2015 så har problemet växt till att bli ett brett och återkommande problem. Med några enkla steg ska vi ta oss an uppgiften att […]

Kategorier
Google Analytics

4 sätt att få ut mer av Google Analytics

Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att mäta, analysera och komma fram till vad som behövs förbättras med webbplatser. Men eftersom verktyget är gratis och relativt enkelt att komma igång med så är det ganska vanligt att man inte tar de nästa stegen förrän man tvingas till det. Var inte nöjd med att bara samla […]