Använd utökad länkattribution – se vart besökarna klickar

Om du använder Google Tag Manager och Google Analytics på din sajt kan snabbt komma igång med konverteringsoptimering. Det finns funktioner som du kan aktivera för att kunna analysera och optimera din webb. Utökad länkattribution i Google Analytics är funktion som du inte får missa att aktivera.

Utökad länkattribution, eller Enhanced Link Attribution, möjliggör att vi kan separera länkar till samma sida för att kunna dra slutsater kring vilken länk som gav bäst resultat. Låt mig få måla upp en lite tydligare bild.

Om jag länkar från en sida till perpettersson.nu/exempelsida två gånger. I början av sidan och i slutet av sidan så kommer Google Analytics att ge oss en rapport över de besökare som klickat från sida 1 till sida 2. Med utökad länkattribution kan vi ses hur stor del klickade på länken i början, respektive slutet av sidan. På så sätt kan vi se vart våra call-to-actions fungerar bäst:

Exempel på utökad länkattribution
Exempel på utökad länkattribution.

Utökad länktillskrivning ger mer detaljerade rapporter och skiljer mellan klick på samma målsida som kommer från olika element på sidan. Den högre detaljnivån medför emellertid att rapporten tar längre tid att skapa, så använd funktionen bara när den behövs. Du kan alltid inaktivera den när du inte behöver den.

Aktivera utökad länkattribution i Google Tag Manager

Öppna upp ditt GTM-konto och din sidvisnings-tagg, i exemplet nedan döpt till Pageviews. Om du sitter med Google Tag Manager för första gången kan du ta en titt på min lilla Google Tag Manager-guide.

google-tag-manager-enhanced-link-attribution

När du öppnat din sidvisnings-tagg klickar du på More settings.

Aktivera utökad länkattribution i GTM

Här hittar du Enable Enhanced Link Attribution under Advanced Configuration som kommer visa False. Ändra detta till True, spara din tagg och publicera den nya GTM-versionen.

Google Tag Manager utökad länkattribution

Nu har du aktiverat länkattributionen i GTM. Men vänta med att dela ut high-fives på kontoret. Vi måste också se till att all data plockas in i våra rapporter.

Aktivera utökad länkattribution i Google Analytics

Nästa naturliga steg blir att aktivera rapporten i Google Analytics. I admingränssnittet under Property settings hittar du In-page analytics där du aktiverar insamlingen av länkklick.

Länkattribution i Google Analytics

Här kan du också avaktivera insamlingen, så slipper du redigera din sidvisnings-tagg. Som oftast kan du läsa mer om utökad länkattribution hos Google.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

,

på ämne:

Kommentarer

2 svar till ”Använd utökad länkattribution – se vart besökarna klickar”

  1. Profilbild för Markus
    Markus

    Smart funktion med länkattributionen men är det inte bättre att använda events för att mäta samma?

    1. Profilbild för Per Pettersson
      Per Pettersson

      Det skulle innebära mycket mer arbete för att få mätningen på plats, även om jag i vissa fall kan föredra den lösningen. Med event tracking så blir det enklare att rapportera hur besökare interagerar med sajten, helt klart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.