Google Analytics i fickan är en självklarhet, men det talas på tok för lite om möjligheten att hålla koll på sin data och webbplats utan att behöva sätta sig framför datorn. Att göra djupare analyser med hjälp av appen är på snudd omöjligt, men den har ett antal fördelar och snabba insikter som man kan dra nytta av.
Google Analytics appen finns tillgänglig för både Android och iOS, telefoner som surfplattor. Den stora nyttan med appen är att övervaka data i realtid. När kampanjer lanseras, nyhetsbrev skickas ut eller PR-aktiviteter pågår är appen ett litet guldkorn i fickan som ser till att du har koll på läget.
Det går att välja egna datumintervaller och även att jämföra dem mot varandra. Aldrig mer behöver du kastas in på ett möte där kollegorna är nyfikna på hur kampanjer presterar som du inte hunnit analysera än. Upp med telefonen, in i appen och mata ut siffror till alla runt konferensbordet.
Med Google Analytics appen kan du även skapa egna rapporter med statistik och segment, vilket kan sparas som dashboards för att använda om och om igen.
Mitt favoritändamål med appen är att den visualiserar snabbt när användare är som mest aktiva på webbplatsen, fördelat över tid. Här kan det finnas tydliga mönster att agera på. Har du kundtjänst som chattar med besökare? Snabbt och enkelt kan du se när det största trycket sker på sajten.
Om du använder Slack rekommenderar jag att du testar Statsbot för att få Slack att fungera med Google Analytics, även om det också kommer med sina begränsningar.
Lämna ett svar