Slack kan vara en riktigt bra produktivitetsdödare om man inte använder det på rätt sätt. Grundtanken med Slack är att döda eposten och skapa ännu effektivare arbetsgrupper där man kan ”lyssna in” på ett ämne/kund utan att behöva sitta och bli BCC:ad i veckor bara utifall att. Om ett företag har anammat Slack fullt ut så kan arbetsflödet förbättras avsevärt, men utan en tydlig struktur och riktlinjer blir det bara ytterligare en sak till att kolla.
Slacks stora fördel till skillnad mot eposten är integrationen med tjänster som Google Analytics. Vill du kunna hämta in rapporter och besöksdata direkt i dina Slack-kanaler? Det kan du göra med Statsbot.
Vad är Slack?
Slack är ett molnbaserat verktyg ämnat för att öka produktiviteten för grupper. Slack har ett IRC-liknande gränssnitt och funktionalitet med chattrum (Slack-kanaler) organiserade efter ämnen, privata grupper och direktmeddelanden. Det finns många tredjepartsintegrationer som fungerar med Slack, bland annat Google Drive, Trello, Dropbox, Crashlytics, GitHub och Zendesk.
På den byrå där jag är konsult så provade vi oss fram med Slack, men vi föll snabbt tillbaka till epost – främst för att man vill kunna inkludera personer utanför den egna organisationen i diskussioner vid olika tillfällen. Det skulle bli väldigt konstigt om man satt och administrerade användaråtkomst till företagets samlade epostkorrespondens på en daglig basis. Men integrationen mellan Slack och andra tjänster, som Google Analytics, saknar jag. Det är just denna typ av integration som gör Slack än mer attraktivt och får säkert några inkörda epost:are att bli Slack:are.
Koppla ihop Slack med Google Analytics
Det första momentet är att koppla ihop Google Analytics med Slack. När integrationen är klar så kan du anropa Statsbot i Slack och få Google Analytics-rapporter, siffror och grafer, direkt i kanalen. Lägg till Statsbot och testa! När kopplingen mellan Slack och Google Analytics är klar kan du anropa Statsbot för att få rapporter presenterade. @statsbot users this year
@statsbot summary last week
Som du märker är det ett väldigt logiskt och enkelt anrop som man behöver göra till Statsbot för att få in Google Analytics-rapporterna i Slack-kanalerna. I dagsläget är man delvis begränsad när det kommer till vad man kan be om för typ av data, men förhoppningsvis så kommer Statsbot att vidareutvecklas med tiden och bara bli bättre och bättre med fler funktioner och möjligheter till anrop.
Aktuella anrop med Statsbot inkluderar sessioner, användare, konverteringar, konverteringsgrader, avvisningsfrekvenser och nya användare:
Slack i praktiken
För större team som arbetar med Slack så ska man inte missa möjligheten att använda emoticons på ett effektivt sätt. Vi målar upp scenariot där jag undrar om någon kollega kan kontrollera ett problem med trafiken som samlas in i Google Analytics. Efter en kort stund så dyker ett par ögon upp vid förfrågan:
Det är kollegan Hannes som meddelar att han ”tittar på det”. Toppen. Då kan jag fokusera på någonting annat, under tiden som kollegan gräver runt i Google Analytics.
För att övriga i Slack-kanalen ska vara uppdaterade kring öppna frågor, så markerar Hannes förfrågan som avklarad, efter att ha löst problemet:
Nu har vi bara skrapat på ytan, men använder man Slack på rätt sätt (och har med sig hela teamet) så kan de effektivisera vardagen enormt mycket.
Lämna ett svar