Kategori: Google Analytics

Google Analytics är kraftfullt för att arbeta med webbanalys. Här hittar du idéer och tips för att få ut det mesta ur ditt Google Analytics-konto.


  • Strukturera dina konton och vyer i Google Analytics

    Det är lätt att Google Analytics blir rörigt och svårtolkat om man inte har satt en logisk struktur bland sina konton, profiler och vyer. Jag har sett min beskärda del av konstiga sammanslagningar av olika företags konton att det blev dags för en post om hur vi bör tänka när vi skapar och administrerar våra egna…

  • Titta inte på ett urval av datan i Google Analytics

    I Google Analytics betyder urval eller sampling att programmet väljer ut en delmängd data från webbplatstrafiken och visar trender i dataurvalet. Dataurval används ofta vid statistisk analys, eftersom analysen av en delmängd av informationen ger ungefär samma resultat som en analys av hela informationsvolymen. Dessutom underlättas bearbetningen när stora datavolymer gör att det går långsamt…

  • Event Tracking med Google Analytics i WordPress

    Vad säger du om att kunna mäta det som Google Analytics inte mäter per automatik? Jag pratar bland annat om nedladdningar av filer, dokument och länkar till innehåll på andras webbplatser. Det kan vi göra med Event Tracking. Och om vi har vår webbplats byggd med WordPress så kan vi komma igång med Event Tracking i…

  • Titta inte på dina egna besök i Google Analytics

    Det finns en baksida med att det är så enkelt att komma igång med Google Analytics. Många som implementerar spårningskoden, Google Analytics Tracking Code, läser inte längre än vart koden ska klistras in på sin webbplats och börjar sedan att analysera den data som samlas in. Får jag vara den tråkiga farbrorn som ställer sig…

  • Sökord i Google Analytics (GA4)

    Är du fortfarande uppgiven och irriterad på att du inte kan se lika många sökord i Google Analytics som i början av 2013? Om du vill få in sökord i Google Analytics 4 så finns det en enkel lösning. Länka Google Search Console med GA4 Eller scrolla förbi det här första steget och kolla istället…

  • Automatiserad Google Analytics-rapportering

    När det kommer till webbanalys är Google Analytics mitt weapon of choice, men de rapporter som verktyget kan skicka ut per automatik är inte så medgörliga och anpassningsbara som jag önskar. Självklart kan man skapa egna dashboards, men då kräver det att mottagaren av rapporten också måste in i Google Analytics för att ta del…

  • Google Analytics utbildning – gå en kurs

    Om du vill gå en kurs i Google Analytics eller utbilda dig i egen takt, så vill jag börja med att gratulera. Att arbeta med webbanalys är väldigt givande och utmanande, oavsett litet sidoprojekt eller stor kommunal webbplats. Det är viktigt att förstå grunderna med Google Analytics och ständigt lära sig, för att kunna dra…

  • Hur installeras Google Analytics?

    Google Analytics är ett verktyg för att spåra och spara hur dina besökare kommer till din webbplats och vad de klickar på. Med alla parametrar som hör till kan du få en riktigt bra bild av hur din webbplats presterar och hur dina besökare agerar. Frågor som; vilket innehåll lockar besökarna mest, blir dina blogginlägg…

  • Är Google Analytics installerat på webbplatsen?

    En återkommande fråga som jag får i mitt arbete är om Google Analytics är implementerat och aktivt. Det finns olika sätt att ta reda på detta, men det snabbaste och enklaste sättet för att se om Google Analytics är installerat på en webbplats är med Google Chrome-plugin:et Analytics Helper: Plugin:et känner av om Google Analytics-scriptet…