Är du fortfarande uppgiven och irriterad på att du inte kan se lika många sökord i Google Analytics som i början av 2013? Om du vill få in sökord i Google Analytics 4 så finns det en enkel lösning.
Länka Google Search Console med GA4
Eller scrolla förbi det här första steget och kolla istället hur du kommer åt sökorden i GA4.
Logga in på Analytics och äppna upp Admin-sidan i GA4 för att leta upp ”Search Console links” under Property. Om du inte har länkat Search Console med GA4 så kommer det eka tomt på sidan.
Klicka på den blå ”Link”-knappen för att påbörja kopplingen mellan Google-tjänster.
Välj sedan i första steget ditt Search Console-konto och verifiera vilken GA4-egendom som ska kopplas ihop. Sedan kommer Google verifiera det hela och bekräfta att länkningen är genomförd.
Hitta sökorden i GA4
Vi som inte dagligen arbetar med webbanalys kan känna oss lite förvirrade i det nya gränssnittet efter att GA4 introducerades. Men, efter att vi länkat Search Console så dykter sökorden upp under Acquisition > Overview.
På översiktssidan har det dykt upp nya kort som visar organiskt sök till sidor, men också vilka sökord som målgruppen (våra besökare) klickar på.
Två små doldisar som dyker upp i GA4 efter länkningen, med hänvisning till sina egna nya rapporter.
Om vi klickar oss in bland sökorden så får vi en GA4-rapport som presenterar vilka ord, med antal klick och visningar, med genomklicksfrekvens (CTR/click-through rate) och genomsnittlig position vi har.
Nu finns det ingen ursäkt längre. Se till att hämta in dina sökord i Google Analytics 4. Desto mer vi vet kan vi optimera efter, hitta rätt sökningar, rätt besökare, öka vår trafik och sälja eller informera bättre än vi gjort tidigare.
Lämna ett svar