Vad säger du om att kunna mäta det som Google Analytics inte mäter per automatik? Jag pratar bland annat om nedladdningar av filer, dokument och länkar till innehåll på andras webbplatser. Det kan vi göra med Event Tracking. Och om vi har vår webbplats byggd med WordPress så kan vi komma igång med Event Tracking i Google Analytics väldigt snabbt och smärtfritt. Det vi behöver för att komma igång är ett Google Analytics plugin, gratis – så klart.
Börja med att hämta Google Analyticator (sök bland plugins) och installera det på din WordPress. Vi aktiverar det, kopplar på vårt Google Analytics-konto (häng kvar, vi är snart klara) och väljer våra inställningar:
Under Link Tracking Settings väljer vi Enable för Outbound Link Tracking om vi vill se klick på länkar som leder till andras webbplatser och innehåll. Väljer vi Enable för Event Tracking så kommer våra besökare som klickar på länkarna att sparas som Events, inte Pageviews.
Pageviews? Ska vi inte räkna allt som sidvisningar? Nej inte om vi räknar på trafik som vi skickar till andra webbplatser. Besökare som läser andras bloggposter ska inte räknas som en sidvisning hos oss. Men är det endast våra egna PDF:er som vi planerar att mäta med Event Tracking så kan det kännas mer relevant. Det är helt upp till dig som ansvarig för webbanalysen att bestämma hur det ska tolkas.
Vad vill vi se som en nedladdad fil? Under Download Extensions To Track väljer vi vilka filformat som ska tolkas som nedladdning. Exempelvis en PDF:
Den sista inställningen vi bör tänka över är hur vi vill ”märka” upp utgående länkar och nedladdade filer för att senare se dem i Google Analytics:
När alla pusselbitarna sitter på plats så ser vi alla Events under Behavior > Events.
Lämna ett svar