Titta inte på dina egna besök i Google Analytics

Det finns en baksida med att det är så enkelt att komma igång med Google Analytics. Många som implementerar spårningskoden, Google Analytics Tracking Code, läser inte längre än vart koden ska klistras in på sin webbplats och börjar sedan att analysera den data som samlas in. Får jag vara den tråkiga farbrorn som ställer sig upp och säger att du gör fel? Det tänker jag göra oavsett.

Keanue använder inte filter i Google Analytics

Om du ska arbeta med rapportering eller implementering med Google Analytics så tycker jag först att du ska se över möjligheten till att utbilda dig. Det finns massor av resurser på nätet där du bara betalar med din tid och får tillbaka riktigt värdefull kunskap. Vill din arbetsgivare att du ska ansvara för webbanalysen på företaget så är det ett krav i mina ögon. Men nu går vi tillbaka till kärnan i min post – våra egna besök som ska bort från våra analyser.

Efter att vi satt upp Google Analytics spårningskod på vår webbplats behöver vi åtminstone skapa ett filter som exkluderar oss själva från den data vi senare ska analysera. Jag har sett Analyticskonton där hela supportavdelningar på det egna företaget tolkats som potentiella köpare. Det vill vi aldrig mer se eller råka ut för, så nu gör vi något åt saken.

Först måste vi hitta vilken IP-adress vi har. Det är IP-numret som vi ska lägga till i Google Analytics. Du kan se vilket IP-nummer du har med bland annat whatsmyip.com

Tänk på! Vill du exkludera alla på företaget? Då måste du sitta uppkopplad på företagets nät. Sitter alla på samma? Har du kollegor som reser runt i landet, behöver de hjälpa dig med vilket IP-nummer de har med sin dongel eller surfplatta. Det gäller att tänka till så vi får så ren data som möjligt. Då kan vi dra rätt slutsatser istället för att rapportera 50 potentiella leads om dagen när det egentligen är supportavdelningen som sitter och klickar sig runt om dagarna på vår egna webbplats.

I Google Analytics administratörspanel öppnar vi först upp rätt Account följt av Property och den View som vi använder för rapportering. Se helst till att du har en View för tester och pröva där först, så vi inte gör mer skada än nytta. För att skapa ett filter väljer vi Filters:

Google Analytics filter

I mitt fall har jag redan skapat några filter. Vi klickar på + New Filter:

Filter i Google Analytics

Och väljer Create new Filter, ger filtret ett namn, Predefined filter, Exclude – traffic from the IP addresses – that are equal to och fyller på det som whatsmyip.com har visat oss. Spara och du har nu skapat ditt första filter i Google Analytics!

Skapa ett filter med IP-nummer i Analytics

Ser det annorlunda ut för dig? Självklart ser det annorlunda ut. Grässnittet har nu uppdaterats och ser mer ut så här:

Ny filter-vy i Analytics

Vad skulle du vilja lära dig att filtrera i Google Analytics? Lämna en kommentar.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

2 svar till ”Titta inte på dina egna besök i Google Analytics”

  1. Profilbild för Jonas Hallgren
    Jonas Hallgren

    Det där med att filtrera ut interna användare när de är utanför företagets nätverk är ett litet problem. Så länge de använder VPN så är det ju inte svårt att identifiera med ip, men när de kommer in via mobilnät eller på andras wifi så är det ju svårare att identifiera.

    Hos oss har jag jag löst det problemet genom att sätta en cookie på alla besökare som kommer in på sajten och befinner sig inom företagets nät. När sedan denna cookie hittas för besökare från utanför det interna nätet så sätts en custom variable i GA för att flagga för interna besökare, och dessa besök filtreras sedan ut via filter i profilen.

    Detta blir ju inte 100% rätt, det kan ju finnas apparater som aldrig kopplas upp internt och därför inte får cookien satt och samtidigt kan ju besökare på företaget få den utan att egentligen vara interna besökare. Jag har dock kommit fram till att metoden gör mer nytta än skada.

    1. Profilbild för Per Pettersson

      Också en bra lösning, så länge man jobbar för att ”rensa” datan som man ska rapportera :)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.