in Google Analytics

När det kommer till webbanalys är Google Analytics mitt weapon of choice, men de rapporter som verktyget kan skicka ut per automatik är inte så medgörliga och anpassningsbara som jag önskar. Självklart kan man skapa egna dashboards, men då kräver det att mottagaren av rapporten också måste in i Google Analytics för att ta del av datan.

Det finns en annan väg att gå. Där du kan plocka ut den data som är viktig för just din verksamhet och presentera den, precis som du vill. För att göra det så behöver du Googles tjänster, där alla är gratis. Så här gör du:

Öppna Google Drive och skapa ett nytt tomt kalkylark. Under Verktyg klickar du på Skriptgalleri:

Skapa egna Google Analytics-rapporter med Google Drive

Sök dig fram med ordet ”analytics” till Nicks magiska skript och klicka på Installera:

Hämta Google Analytics data till Google Drive

Efter det så klickar du på Verktyg och Skriptredigerare:

Skriptredigeraren i Drive - ställ in din data

Klicka på Resurser och sedan Advanced Google Services:

Öppna avancerade inställning i skriptet

Se till att slå på Google Analytics API, så att den grå knappen blir grön:

Inställningar i skriptet för att hantera Google Analytics datan

Nu behöver vi en API-nyckel. Besök Cloud Console och välj Create Project:

Skapa ett projekt i Google Cloud Console

Du behöver bekräfta ditt projekt i Google Cloud Console genom att lämna ut ditt telefonnummer och få ett SMS eller samtal med en verifieringskod. Jag har gjort detta ett antal gånger under över ett års tid och inte fått något reklamsms eller samtal från Google, så var inte orolig för det.

I den vänstra menyn, efter att du skapat ditt projekt, väljer du APIs & auth. Se till att Analytics API är på (ON). Under Credentials i menyn till vänster, välj Create New Key för Public API access. Välj Browser Key och klicka på Create. Du har nu en API-nyckel för Google Analytics!

Jösses, vilken hacker du är.

Kopiera API-nyckel och klistra in den i Skriptredigeraren och klicka OK. Se till att skriptet sparats så, för säkerhetsskull, klicka på diskettsymbolen (för er som är lite yngre är detta en symbol från medeltiden att spara de ändringar man gjort). Stäng fliken och ladda om kalkylarket i webbläsaren. Nu har vi fått en ny flik och en ny meny när vi arbetar med kalkylarket:

Google Analytics-funktioner i Drive efter aktiverat skript

Klicka på den nya Google Analytics-menyn och välj Create Core Report:

Skapa Core Report inom kalkylarket

Godkänn de följande två (2) stegen, där kalkylarket vill ha behörighet att få läsa av data från ditt Google Analytics-konto. Det här behöver du bara göra en gång. När det är gjort har några av cellerna i kalkylarket fyllts i och vi är redo att börja ställa in vilken data som ska hämtas.

Klicka på Google Analytics-menyn igen och välj Find Profile / ids och välj vilken profil du vill hämta data från. Kopiera profilens ID, ex. ga:24561124 och klistra in den till höger om cellen ”ids” i kalkylarket. Sedan fyller man i vilken data man vill hämta, namnger vad fliken ska heta som presenterar datan (sheet-name) och hämtar via API med Google Analytics-menyn och Get Data:

Hämta datan från Google Analytics in i kalkylarket

Vilka dimensions och metrics kan man använda? Här är hela listan!

För varje nytt set metrics och dimensions (t.ex. besökare och datum) från Google Analytics, använd Google Analytics-menyn och Create Core Report. Ex:

Google Analytics Core Report i Google Drive

Ovanstående: Den första Core Report hämtar besökare, besök och sidvisningar för de senaste 28 dagarna, sorterar det efter datum och skriver ut all data på fliken ”visits”. Den andra Core Report hämtar sidvisningar och de sidors URL:er, sorterat efter flest sidvisningar, för de senaste 28 dagarna. Datan är begränsad till topp 30 URL:er/sidor och skrivs ut på fliken ”pages”.

Glöm inte att öppna Verktyg och Skriptredigerare följt av Resurser och All your triggers. Vi måste nämligen se till att all data hämtas automatiskt. Om du inte redan har, Lägg till en ny utlösare, som kör getData, är Tidsstyrd / Timmar för Timmar / Varje timme.
Med andra ord så kommer skriptet att hämta all data varje timme, automatiskt, till ditt kalkylark:

Se till att din Google Analytics data hämtas automatiskt

Om skriptet börjar bråka och inte fungerar längre, vill vi givetvis veta det – på en gång. Så klicka på meddelanden och se till att du blir meddelad ”immediately”:

Få ett meddelande om Google Analytics skriptet felar

Nu behöver du bara styra upp det grafiska i ditt kalkylark. Dina grafer och all data kan du exportera till nya flikar. Dölj t.ex. ”gaconfig”-fliken och dela dokumentet till de personer som är i behov av att få en Google Analytics-rapport. Bara din egna kreativitet sätter gränserna:

En automatiserad Google Analytics rapport i Drive

I min nästa post så går jag igenom hur du skapar en Google Analytics-rapport med Google Sites, som bygger på allt förarbete vi har gjort i denna post. Där kan du skapa ännu bättre, snyggare och framförallt mer logiskt strukturerade, rapporter. Helt automatiserade.

Nyhetsbrev om webbanalys

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

18 Comments

  1. Nu har jag kört igenom nästan hela din guide, bra skriven! Tyvärr får jag inte ut någon data i spreadsheetet. Får detta felmeddelande: Running on: Tue Jan 07 2014 14:08:54 GMT+0100 (CET)

    Found 3 report configurations.
    Executing query: query1
    Error executing query1: Invalid dimension or metric:
    Executing query: query2
    Error executing query2: Invalid dimension or metric:
    Script done

    Jag har säkert gjort något fel, men är inte rätt person att identifiera det. Kan ha kombinerat metrics och dimensions fel…

  2. GA:s gränssnitt har helt klart sina begränsningar och Nicks lösning var helt klart välkommen. För de som sitter med Excel och vill ha en enklare lösning finns plugins från Excellent Analytics, Next Analytics och Tatvic. Tyvärr då med begränsning till PC eller Parallells Desktop/WMWare. Iaf än så länge.

    • Om du har API-nyckeln, gå tillbaka och börja om på första steget (i början av artikeln) och beta av steg för steg. Det kanske är någon funktion som bråkar med dig om du tillåter Google att visa den nya redigeraren (se kommentar nedan till Andreas Ivarsson).

  3. Bra artikel Per! Jag lyckas dock inte att klistra in API-nyckeln. Rutan som du får upp i bilden ovan kommer inte fram. jag har gjort alla steg och dubbelkollat, men jag får inte upp en ruta där API-nyckeln kan klistras in. Kan man infoga den någonannanstans? I scriptredigeraren borde man kunna ange API-nyckeln tycker jag. /Erik

  4. Hej! Du verkar hur vass som helst! Trevlig artikel. Jag ställer en fråga och undrar om du kan hjälpa mig. Du behöver inte svara om du inte vill. Jag sitter på en skola och skulle vilja effektivisera vår blanketthantering. Kan du föreslå den enklaste lösningen för vilken jag flyttar data från ett kalkylark till en redan befintlig mall i dokument? Hur som! Tack för trevlig läsning Tobias Enström tobens_s@edu.sollentuna.se

    Just nu sitter vi och dribblar med papper hit och dit. Det måste finnas en bättre lösning!!!

  5. Hej, jätteintressant grejer du skriver om – undrar dock om du har en möjlighet att revidera denna artikeln då (intefacen mm.) det har ändrat på sig en hel del sedan artikeln skrevs. Tack på förhand.

  6. Hej, jätteintressant grejer du skriver om – undrar dock om du har en möjlighet att revidera denna artikeln då (intefacen mm.) har ändrat på sig en hel del sedan artikeln skrevs, så . Tack på förhand.