in Google Analytics

Det är lätt att Google Analytics blir rörigt och svårtolkat om man inte har satt en logisk struktur bland sina konton, profiler och vyer. Jag har sett min beskärda del av konstiga sammanslagningar av olika företags konton att det blev dags för en post om hur vi bör tänka när vi skapar och administrerar våra egna eller våra kunders konton i Google Analytics.

Kontostruktur i Google Analytics

Standarduppsättningen som jag lever efter är tre vyer för varje konto i Google Analytics. Master, Test och Unfiltered – där varje individuell vy har sitt syfte och behöver därför lite extra kärlek.

Master-vyn i Google Analytics är den vy som jag använder för rapporter. Här filtrerar jag ut klumpiga ryska botar och ser till att varken jag själv eller min kund räknas med i datan. Det viktigaste i min bok är att lägga på filter för att exkludera IP-adressen där du och din kund arbetar. Visst vore det hemskt om du sitter och rapporterar att 25 tekniska manualer laddas ner dagligen när det egentligen är en supportavdelning som inte lärt sig spara manualer lokalt på sina arbetsdatorer? Been there, done that.

Exkludera IP-adress i Google Analytics

Test-vyn i Google Analytics är min lekplats. Med Test-vyn så går jag igenom min filter, events och mål funkar som det ska – innan det får gå live på Master-vyn. Om när du sitter och säkerställer att din händelsespårning är uppsatt på rätt sätt, är det absolut enklast om du bara sitter och tittar på ditt eget besök i realtid. Därför inkluderar jag endast min IP-adress på Test-vyerna.

Inkludera endast trafik från denna IP-adress

Unfiltered-vyn i Google Analytics är den ofiltrerade och osminkade sanningen om vad som händer och hänt. All data, alla besök, alla klick och konstiga botar. Det här är livbojen till din och min data om någonting händer. Inga filter är tillåtna, här är det totala kaoset tillåtet.

Sponsrat innehåll. Google Analytics Breakthrough är en ny bok av Feras Alhlou, Shiraz Asif och Eric Fettman där läsaren får lära sig grunderna med Google Analytics, fallgroparna och steg för steg instruktioner för att avancera sina kunskaper och implementera mätning.

Förutom dessa tre standarduppsättningar vid varje individuellt Google Analyticskonto så är det extremt (extremt, extremt) viktigt att varje kund får ett eget konto. Det finns inget tråkigare än konsulter som har fem företag i samma konto och kan därmed inte lämna ut det till nästa konsult. Det är (nästan) höjden av dålig stil och inkompetens.

Om du nu sitter och strukturerar upp ett nytt konto och känner att du inte är helt säker på vad du ska göra – hör av dig. Till mig, mina kollegor eller fråga på Twitter under hashtaggen #measure 

Lycka till!

Nyhetsbrev om webbanalys

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.