I Google Analytics betyder urval eller sampling att programmet väljer ut en delmängd data från webbplatstrafiken och visar trender i dataurvalet. Dataurval används ofta vid statistisk analys, eftersom analysen av en delmängd av informationen ger ungefär samma resultat som en analys av hela informationsvolymen. Dessutom underlättas bearbetningen när stora datavolymer gör att det går långsamt att söka i rapporter. Men om möjligt så vill vi kunna se all datamängd för att få en så korrekt analys som möjligt.
Om du ser sampling i Google Analytics:
Tänk på! Om en rapport baseras på fler än 500 000 besök så har rapporten samplats.
Under datumväljaren finns en liten funktion där vi kan styra om vi vill snabbt få resultat framför oss i Google Analytics webbgränssnitt, eller om vi vill få med så mycket av datamängden som möjligt och därmed få vänta längre på att se resultat framför oss när vi gör våra analyser. Dra reglaget till att få så fullständig data som möjligt:
Så kan vi helt plötsligt börja analysera en större datamängd och dra bättre slutsatser utifrån Google Analytics:
Såg du skillnaden? Låt mig få vara lite mer specifik och visa dig igen den data vi tittade på med ett urval, sampling:
och jämför med att titta hela datamängden:
Nu tittar vi inte längre på ett urval, utan rätt siffror. Som det är tänkt.
Lämna ett svar