in Google Analytics

Uppförsbacken framför dig och din första skräddarsydda Google Analytics-rapport kan vi förvandla till en nedförsbacke med snålskjuts.

Google Analytics standardrapport

Custom Reports och Dashboards är helt fantastiska för att snabbt samla relevant data på ett och samma ställe, anpassat efter den egna webbplatsen, men att komma igång kan vara lite skrämmande. Det här är en av genvägarna till att skräddarsy din egna rapport.

När vi tittar i standardrapporten för de olika trafikkanalerna (Acquisition > All traffic > Channels) så får man en bra översikt, men – baserat på besök. En av genvägarna i Google Analytics för att skapa egna rapporter finns längst upp på sidan (Customize: rödmarkerat i bilden ovan) som gör att vi kan baka om den data som vi tittar på, i en egen skräddarsydd (Custom) rapport. Personligen så föredrar jag att lämna besök (Sessions) och tittar på besökare (Users) så mycket som möjligt. Hellre tittar jag på Kalles besök i mobil och på desktop än 7 besök, då Kalle läser min blogg varje kväll för att somna snabbare.

Skräddarsy din Google Analytics rapport

Med en skräddarsydd Google Analytics rapport kan du plocka fram exakt den data du vill och behöver. Customize-funktionen är ganska ofta en bortglömd liten godbit i många konton. Genom att utgå från de standardrapporter som redan finns tillgängliga kommer du också snabbt igång och innan du kokat din första kanna kaffe så sitter du och bygger ihop rapporter från grunden.

Skräddarsydd rapport

Nyhetsbrev om webbanalys

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.