Det kan tära på krafterna när flera personer och team är involverade i utvecklingen av en webbplats. Ansvarig person för Google Analytics springer runt och ber om IP-adresser till alla kontor för att exkludera från datainsamlingen, men som de flesta av oss vet, arbetar man sällan endast från kontoret.
Vi konsulter kopplar upp oss på tåget, flyget, på caféet och hemma för att jobba i våra projekt, vilket gör det nästintill omöjligt för webbanalytiker att exkludera oss alla från spårningen som ligger på sajten. Givetvis går detta att läsa med cookies, men låt mig få presentera en mycket enklare lösning på problemet.
Exkludera besök med kampanjtaggning
Först använder vi Googles verktyg för att tagga upp/dekorera länkar med information som Google Analytics plockar upp. Vi anger den domän/webbplats som vi ska arbeta med och hittar på kampanjparametrarna för källa, medie och namn (source, medium, name):
Ovanstående exempel skulle rapportera ett besök via den upptaggade länken som ett besök från källan bookmarks, mediet personal-link under kampanjnamnet exclude-me. Riktigt udda, men det spelar faktiskt ingen roll, då vi ska använda oss av ett filter för att exkludera besöket helt och hållet från Google Analytics.
Skapa ett filter i Google Analytics
Nästa steg är att skapa ett filter i Google Analytics som exkluderar alla besök som sker via den kampanjtaggade länken vi precis skapat:
Som Filter Type väljer du Custom > Exclude > Campaign Name följt av det kampanjnamn vi valt (i detta fall, exclude-me).
Nu kommer alla besök via länken att exkluderas i Google Analytics-rapporterna. Dela länken med alla team och personer involverade i utvecklingen av webbplatsen och njut av den uppstyrda datainsamlingen.
Lämna ett svar