Den 1 juli 2023 kommer Google att fasa ut nuvarande Universal Analytics och erstätta det med Google Analytics 4 – nästa generations webbanalys enligt Google.
Vad innebär bytet till Google Anaytics 4?
Universal Analytics var baserat på sessions/sessioner vilket GA4 har lämnat för events/händelser. All datainsamling kommer med Analytics 4 vara event baserad.
Google har tagit ett helt nytt grepp om hur rapporterna ser ut och fungerar, vilket också påverkat vilka standardval man har direkt efter en uppsättning av Google Analytics 4.
Menyn är omarbetad och tillgängliga rapporter är ganska kraftigt reducerad, med grundtanken att varje enskild analytiker ska sätta upp sina egna rapporter och hur den insamlade datan ska presenteras i GA4.
GA4 möjliggör fler anpassade funnels och besökarflöden för att kunna visualisera och förstå hur köpresan ser ut för dina besökare på webbplatsen.
Google Analytics 4 kommer att göra det möjligt att fokusera mer på individen, även om detta sker anonymt. Det innebär att vi har möjligheten att förstå, i större utsträckning, vilka kanaler som bidrar i köpresan och besökarflödet.
Installera och börja använda Google Analytics 4 redan idag
Om du redan har Universal Analytics och ett Google Analtics-konto uppsatt kan du i Admin-gränssnittet på Property/Egendom-nivå (se bild nedan) använda GA4 assistenten för att parallellt samla in data till både Universal Analytics och Google Analytics 4.
En stark rekommendation är att börja redan nu med att sätta upp GA4, inte bara för att påbörja datainsamlingen – men också för att ge dig själv tid att bli bekant med det nya gränssnittet, rapporterna och läsa på hur den nya datainsamlingen kan sättas upp.
Hur länge kommer du har tillgång till din gamla data?
I skrivande stund så säger Googles dokumentation att din data med Universal Analytics kommer finnas tillgänglig i minst 6 månader efter 1 juli 2023. Det kan därmed vara smart att redan nu börja planera för hur all data ska exporteras, paketeras och kunna användas när gränssnittet inte längre kommer finnas tillgängligt.
Var kan du läsa och lära dig mer om Google Analytics 4?
Google har en bra översiktssida för dig som vill byta till GA4, med guider king kontostruktur, datainsamling, förändringar med Google Ads (om du annonserar) och mycket mer.
Google Analytics teamets tidigare kollega Krista Seiden kommer att fortsätta sin rapportering och dokumentation kring GA4 under egen flagga.
För implementering och mer avancerad användning så kommer Simo Ahava säkerligen att spotta ut mängder med bra artiklar och guider. Ett måste för dig som planerar att implementera Google Analytics 4.
Vad innebär GA4 för bloggen?
Universal Analytics och tidigare versioner av Google Analytics har varit ett återkommande ämne på bloggen under ganska många år. I mitt dagliga arbete så arbetar jag med data, men inte uppsättningar eller hur insamling ska ske. Bytet till GA4 innebär att det sannolikt kommer skrivas väldigt få artiklar framåt. Fokus ligga på digital marknadsföring och sökmotoroptimering istället för Google Analytics 4.
Lämna ett svar