Verifiera en Google Tag Manager-implementation

Arbetet med att verifiera en Google Tag Manager-implementation har blivit väldigt mycket enklare tack vare ett Chrome-tillägg som David Vallejo har knåpat ihop åt oss glada konsulter. Det dagliga arbetet med kunder, oavsett om det ska sättas en SEO-strategi eller påbörja annonsering i sociala medier, kräver att man kan lita på datan. Är implementationen korrekt och strukturerad på ett logiskt sätt, så att vi kan lita på siffrorna?

Kvalitetssäkra GTM-implementationen

Med Google Tag Manager-felsökaren behöver du inte tillgång till något GTM-konto. Felsökaren plockar upp den data som skickas och presenterar det på ett strukturerat sätt direkt i webbläsaren.

Säkerställ din Google Tag Manager implementation i Chrome

Felsökaren listar alla hits som sker på sidan och detaljerar till vilket Google Analytics-konto som respektive hit skickas:

Sidvisningar

Under hela processen när vi kvalitetssäkrar vad som skickas (och vart) så sparas historiken i webbläsaren. Det innebär att man får en väldigt bra och enkel översikt genom hela flödet. Det som sker på sida X till Y:

Olika sidvisningar och hits med GTM-felsökaren

Förutom möjligheten att få en aggregerad vy över alla hits som sker kan man filtrera mellan de olika typerna och konton. För en stor webbplats med en mer avancerad uppsättning så kan det förekomma flertalet konton och många olika typer av mätningar, vilket underlättar arbetet enormt:

Detaljerad listning för GTM-implementationen

Att felsöka en Enhanced ecommerce-implementation går nästan som en dans på rosor. Hits listas med detaljer för den som behöver drilla ner djupare i datan för att förstå om implementationen är korrekt eller inte.

Installera Chrome-tillägget och se själv hur lätt det blivit att verifiera en GTM-uppsättning direkt i webbläsaren, utan att behöva tillgång till några konton. Och om du, som jag, blir lycklig och varm i kroppen – skicka lite kärlek till David på Twitter.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.