in Google Analytics

Google Analytics är det populäraste, kostnadsfria, alternativet till att arbeta med webbanalys och datainsamling. Jag har arbetat med Google Analytics i många år för både privata projekt, ideella organisationer och företagskunder. Det är inte den perfekta verktygslådan, men kan ge oss användare bra insikter kring våra kunder (eller bara besökare) om man implementerar mätningen korrekt. Men gratisversionen av Google Analytics har sina nackdelar.

När du behöver Google Analytics 360

Många av mina företagskunder har nått, eller är på väg att nå, gränsen av datainsamling. Alla interaktioner som samlas in räknas som träffar, eller hits, och med Google Analytics gratis har vi en begränsning av 10 miljoner träffar per månad.

Varje gång spårningskoden utlöses av en användares beteende (t.ex. användaren laddar en sida på en webbplats eller en skärm i en mobilapp) registrerar Analytics denna åtgärd. Varje interaktion förpackas i en träff och skickas till Googles servrar.

När vi använder oss av data vill vi helst av allt kunna arbeta med hela datamängden. Jag är inte en glad användare när jag tvingas sitta med dataurval (sampled data). Med betalversionen av Google Analytics kan vi samla in fler träffar och arbeta med större mängder data, men innan vi tittar på det faktiska behovet är det bäst att se över möjligheten att skära i antalet träffar som skickas till vårt konto.

Ibland kan man hitta ett hav av träffar som ingen kommer agera på. Händelsespårning (event tracking) som bara ligger aktivt på sajten, men ingen som använder den data som samlas in. Är du nära gränsen av vad GA samlar in kan det vara lägligt att börja ta bort onödig händelsespårning.

Google Analytics 360, betalversionen, tar bort dataurvalet.

Inom dataanalysen är dataurval att analysera en delmängd av all data för att utvinna meningsfull information i den större datamängden. Anta till exempel att du vill beräkna antalet träd på en 100 hektar stor yta där träden är relativt jämnt fördelade över ytan. Då kan du räkna antalet träd på en hektar och multiplicera resultatet med 100, eller räkna antalet träd på en halv hektar och multiplicera med 200, och på så sätt få en rättvisande uppskattning av hela ytan.

Med Google Analytics 360 kan vi också skapa lite magi med samlade rapporter (roll-up reporting).

En funktion i egendomar för samlad visning som sammanställer data från flera källegendomar till en enda egendom. Samlade rapporter är en särskilt rapport du kan använda för att analysera sammanställd data i en egendom för samlad visning. Samlade rapporter finns bara för Analytics 360-konton, och fungerar bara på vissa samlade egendomar.

Roll-up reporting och större datamängd att analysera är ganska ofta det som startar GA 360-diskussionen ute hos kund. Sitter du och funderar på om du ska köpa Google Analytics 360, kan du använda tabellen nedan som listar fler fördelar med 360.

Jämförelse av Google Analytics gratis och 360

Google Analytics tabell med jämförelse mellan gratis och 360 premium

Ladda ner Google Analytics-tabellen i PDF-format om du behöver ha med dig underlag till ett möte och pågående diskussion.

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.