Direkt trafik – 5 problem och hur du löser dem

Direkttrafiken fortsätter att irritera digitala marknadsförare över världen. Att inte kunna attribuera besök till en trafikkanal eller digital kampanj hjälper inte allokering av budget eller konverteringsutvärderingen av alla initiativ. Men för många marknadsförare och webbansvariga kan direkttrafiken påverkas och attribueras bättre.

Vad är direkt trafik?

När en besökare kommer till din webbplats så plockar Google Analytics upp källan till besöket; från sökmotorn, en annons eller kanske via en länk på en annan sajt. Om det inte finns någon källa kommer besöket att räknas som direkt trafik, eftersom det saknas en identifierbar källa. Samtidigt är det viktigt att veta om de tekniska begränsningar som kan ligga till grund för att din webbplats har alldeles för hög direkt trafik. Dessa tänkte jag bryta ner tillsammans med mina rekommendationer.

Den senaste källan för en besökare kommer alltid att anges av Google Analytics. Har Petronella besökt din sajt via en Google AdWords-annons och skriver sedan in webbadressen manuellt i sin webbläsare för sitt andra besök, så kommer annonsen att anges som källa – inte ett direkt besök (förutsatt att hon använder samma dator eller telefon och inte har rensat sina cookies).

Den riktiga direkt trafiken

En besökare som skriver in din webbadress manuellt eller klickar på ett bokmärke i sin webbläsare är den riktiga direkttrafiken. Jag bidrar till direkttrafiken för SVT Nyheter, NFL och Tradera. Jag googlar mig aldrig fram till innehåll på dessa sajter, utan går direkt till startsidan för att sedan hitta mina intressen.

Direkt trafik på grund av HTTPS

SSL-certifikat på en sajt kommer snart vara lika vanligt som Kalle Anka på julafton. Det handlar i grunden om att göra webben mer säker och hindra obehöriga från att ”lyssna in” på den data som skickas mellan sidor, sajter, besökare och webbfunktioner. Resultatet kan dock påverka webbplatser som inte migrerat över (än) till HTTPS. En besökare på en HTTPS sajt som klickar på en länk till en HTTP sajt kommer inte uppleva några problem. Men du som analyserar trafik på HTTP, får ett direkt besök. Källhänvisningen mellan HTTPS och HTTP kommer inte att anges.

Javascript som pekar om adresser

Det är omöjligt att behålla samma struktur och sidor på en sajt för evigt. Vi slutar att sälja produkter, byter namn på tjänster och flyttar om vår innehåll på sajten. När en gammal URL/webbadress släcks ner är det rekommenderat att peka om URLen till liknande innehåll. Den röda klänningen kan pekas om till den nya vinröda klänningen. Sandalerna som inte produceras längre kan pekas om till kategorin för skor.

Genom att peka om webbadresser ser vi till att ta hand om de eventuella länkar som pekar på vårt innehåll och ger våra besökare en bättre upplevelse på sajten. Men se upp med vilken lösning du använder för att peka om URLer. Jag stöter fortfarande på webbplatser som använder Javascript för att peka om besökare till rätt innehåll vilket i flera fall visat sig vara boven i dramat när Javascript-lösningen skriver över källhänvisningen och försöker påtvinga oss felaktig direkt trafik.

Trasig spårning på ett par sidor

Skulle spårningsscriptet (t.ex. Google Analytics eller Google Tag Manager) saknas på viktiga sidor kommer direkttrafiken att öka markant. Föreställ dig att sida A saknar spårningsscriptet och en besökare landar på sidan.

När besökaren klickar sig vidare till sida B kommer Google Analytics att se det som en direktbesökare. Besökaren som kom direkt till sajten, fast han/hon redan var där.

Länkar i dokument

Skickar säljarna ut material till potentiella kunder med länkar tillbaka till olika sidor på sajten? Då är det kritiskt att alla är medvetna om, samt hur, kampanjspårning fungerar. Ett klick på en länk i ett dokument som leder läsaren in till sajten, räknas som direkt trafik. Men genom att tagga upp länkarna med så kallad kampanjspårning, så kan vi härleda besöket till rätt kanal. Till och med så pass detaljerat att det skickas med information om vilket dokument och dokumentversion.

Dark social – en stor del av direkttrafiken

Appar bidrar enormt mycket till den direkt trafik som rapporteras och samlas in av Google Analytics då en app, vanligtvis, inte är en webbläsare och skickar då inte med information om källor. Ett klick på din länk i Twitter-appen är ett direktbesök. Ett klick på länken som du mailat och jag öppnar i Outlook; ett direktbesök.

Lösningen på dark social är att frenetiskt använda sig av kampanjspårning. Precis som vi hanterar digitalt material som vi sprider, ska du tagga upp länkar som delas i sociala medier för att kunna attribuera besök och konverteringar rätt.

5 lösningar för att minska din direkt trafik

  1. Migrera över allt innehåll på din HTTP-sajt till HTTPS och du får en mer komplett bild över trafiken och källorna som genererar besökare.
  2. Se över hela URL-strukturen och på vilka sätt ompekningar mellan sidor sker.
  3. Initiera en Google Analytics-audit för att säkerställa att alla sidor spåras och att den data som samlas in är korrekt utan dubbelspårning, trasig målmätning eller fejkad trafik (spam) som gör alla dina mättal skeva.
  4. Se till att använda kampanjspårning på länkar i allt digitalt marknadsförings- och säljmaterial som skickas ut eller läggs upp på sajten.
  5. Precis som med länkar i dokument, ge alla länkar som delas i sociala medier (och via epost) kärlek med kampanjspårning.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.