in SEO

Med Google Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools) kan webbplatsägare administrera och analysera sin sajt ur ett tekniskt och språkligt perspektiv. Tekniska rapporter som: finns det sidor som Google inte indexerar, sidor som inte längre finns, sidor som är länkade från andra sajter och felaktig markup av kod. Från det språkliga perspektivet finns det rapporter som kan ge oss insikter i hur man söker kring vår sajt, vilka sökord som driver trafik, vilka sökord som genererar visningar men inte trafik – och mycket mer. Med denna post så ska vi fokusera på hur det söks kring vår webbplats och våra sidor. En sökordsanalys med Google Search Console.

Om du inte lagt till eller verifierat din webbplats med Google Search Console så är det ditt första steg. Jag skrev för några år sedan om hur du enkelt gör detta, vilket givetvis blivit enklare med åren. Du kan verifiera din sajt genom att ladda upp en HTML-fil, lägga till en kodrad i sajtens källkod eller verifiera om du redan har access till Google Analytics/Google Tag Manager. Det är riktigt enkla steg.

Hitta orden som används för att driva besök

När du har data i ditt konto så är det Search Analytics-rapporten som jag vill att vi tillsammans ska kära ner oss i. Det är i Search Analytics som vi kan få våra älskade sökord tillbaka från Google. En positiv aspekt är att vi även får sökord som visar vår webbplats i olika sökresultat – även om ingen klickar på vår sida. Perfekt underlag för vår sökordsanalys. Rapporten hittar du när du klickat dig in på din verifierade webbplats i Search Console:

Search Analytics is Google Search Console

Det första vi ser i Search Analytics-rapporten är sökord som genererat klick in till vår sajt. Se till att markera även Impressions och Position, så ser vi hur många visningar – inte bara klick – ett sökord eller en sökfras har genererat med den genomsnittliga positionen.

Filterfunktionen i Search Analytics.

Den genomsnittliga positionen innebär i korthet, vilken plats i Googles sökresultat en sida haft för en viss sökning. Mellan tummen och pekfingret så ska man sikta på position 1-3 som får klicken. Det stående skämtet är att den bästa platsen att gömma en död kropp på, är den andra sidan i Googles sökresultat. Att notera vilken position man har spelar stor roll till mängden trafik man får, samt visningar. Så när vi har klickat i alla tre alternativen får vi ut de sökningar som genererat flest klick sedan hur många visningar och genomsnittlig position vår webbplats har:

Sökfrågor i Search Console.

På sökningen ”google analytics kurs” så har jag fått 36 klick och sidan som rankar för detta har visats 1 492 gånger på den genomsnittliga positionen 22.7 – det vill säga plats 2-3 på den tredje sidan i Googles sökresultat. Ruskigt straight forward, eller hur? Genom att grotta sig igenom denna rapport kan vi förstå vad som genererar besök och visningar i sökresultaten – vad vår webbplats rankar på. Genom att göra denna typ av sökordsanalys av sin egen sajt kan vi hitta otappad potential, där vi kan optimera innehåll efter målgruppen.

Klicka på en sökning som intresserar dig. Välj sedan att rapporten ska lista vilka sidor som har visats när det googlats. Klicka i Pages:

Filtrera ut sidor efter sökningar.

Hur ska du använda sökordsanalysen?

Där vi har många klick men få visningar – dags att se över title, meta beskrivning och innehållet på sidan. Är tanken att vi ska synas på sökningen och om så är fallet, varför så få klick? Kanske är det helt baserat på en dålig position (optimera sidan!) eller missvisande budskap som presenteras i sökresultaten (optimera sidan!).

Så galet enkelt.

Nyhetsbrev om sökmotoroptimering

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.