Du har lanserat din webbplats och installerat Google Analytics. Nästa steg är att verifiera webbplatsen med Google Webmaster Tools. Med Google Webmaster Tools ser du hur Google söker igenom och indexerar din webbplats och du kan läsa om specifika problem Google kan ha med att få åtkomst till den. Granska och hämta uppgifter om interna och externa länkar till din webbplats med Googles länkrapportverktyg. Framförallt kan du ta reda på vilka sökfrågor på Google som leder trafik till din webbplats och se hur användarna kom dit. Du kan också styra hur du vill att dina webbadresser som Google indexerar ska visas.
Så här enkelt kommer du igång med Google Webmaster Tools.
Börja med att öppna upp WMT (förkortning för Webmaster Tools, men glöm inte bort att det också finns Bing Webmaster Tools) och logga in med din adress kopplad till ditt Google-konto. I mitt fall så har jag min privata Gmail till mina privata webbplatser och min arbetsadress till mina kunders profiler. När jag arbetar med en kunds WMT-profil så ser jag till att aldrig koppla det mot mitt privata konto och att kunden alltid äger rättigheterna till att stänga mig ute från deras profil.
Om du inte har loggat in på Google med den e-postadress du anger så måste du först registrera dig. Det tar 2-3 minuter. Sedan är det dags att gå in i Google Webmaster Tools.
Klicka på ”lägg till en webbplats” och fyll i din webbadress:
Nästa steg är att verifiera att du har rätt att se data för denna webbplats. Det finns olika metoder för att verifiera din webbplats med Google Webmaster Tools. Min personliga favorit är att ladda ner en HTML-fil till din dator som du sedan laddar upp på din server med ett FTP-program, ex. FileZilla som är gratis.
När HTML-filen ligger på din server är det bara att klicka på ”bekräfta” och Google är redo att börja samla på sig information om och kring din webbplats, samt att du kan genomföra vissa justeringar. Andra metoder för att verifiera din webbplats med Google Webmaster Tools är med taggar. En kodsnutt som du med enkelhet kan klistra in på din webbplats. Detta är en enkel metod för dig som är van att sitta i WordPress och göra ändringar.
För dig som redan har Google Analytics installerat, som använder den asynkrona spårningskoden, går det riktigt enkelt och snabbt att verifiera din webbplats:
Om du inte lyckas verifiera din webbplats i WMT så kommer det att se ut så här:
Det vi vill se i WMT är istället:
En verifierad webbplats. Redo att samla på sig data från Google och sökbeteenden. Nästa artikel kommer att visa dig hur du ställer in din webbplats med Google Webmaster Tools.
Lämna ett svar