Kom igång med Google Webmaster Tools

Du har lanserat din webbplats och installerat Google Analytics. Nästa steg är att verifiera webbplatsen med Google Webmaster Tools. Med Google Webmaster Tools ser du hur Google söker igenom och indexerar din webbplats och du kan läsa om specifika problem Google kan ha med att få åtkomst till den. Granska och hämta uppgifter om interna och externa länkar till din webbplats med Googles länkrapportverktyg. Framförallt kan du ta reda på vilka sökfrågor på Google som leder trafik till din webbplats och se hur användarna kom dit. Du kan också styra hur du vill att dina webbadresser som Google indexerar ska visas.

Så här enkelt kommer du igång med Google Webmaster Tools.

Logga in på Google WMT

Börja med att öppna upp WMT (förkortning för Webmaster Tools, men glöm inte bort att det också finns Bing Webmaster Tools) och logga in med din adress kopplad till ditt Google-konto. I mitt fall så har jag min privata Gmail till mina privata webbplatser och min arbetsadress till mina kunders profiler. När jag arbetar med en kunds WMT-profil så ser jag till att aldrig koppla det mot mitt privata konto och att kunden alltid äger rättigheterna till att stänga mig ute från deras profil.

Om du inte har loggat in på Google med den e-postadress du anger så måste du först registrera dig. Det tar 2-3 minuter. Sedan är det dags att gå in i Google Webmaster Tools.

När du loggar in i Google Webmaster Tools för första gången

Klicka på ”lägg till en webbplats” och fyll i din webbadress:

Lägg till din webbplats i Google Webmaster Tools

Nästa steg är att verifiera att du har rätt att se data för denna webbplats. Det finns olika metoder för att verifiera din webbplats med Google Webmaster Tools. Min personliga favorit är att ladda ner en HTML-fil till din dator som du sedan laddar upp på din server med ett FTP-program, ex. FileZilla som är gratis.

Verifieringsmetoder i Google Webmaster Tools för din webbplats

När HTML-filen ligger på din server är det bara att klicka på ”bekräfta” och Google är redo att börja samla på sig information om och kring din webbplats, samt att du kan genomföra vissa justeringar. Andra metoder för att verifiera din webbplats med Google Webmaster Tools är med taggar. En kodsnutt som du med enkelhet kan klistra in på din webbplats. Detta är en enkel metod för dig som är van att sitta i WordPress och göra ändringar.

Verifiera din webbplats med HTML-tagger

För dig som redan har Google Analytics installerat, som använder den asynkrona spårningskoden, går det riktigt enkelt och snabbt att verifiera din webbplats:

Verifiera din webbplats med Google Analytics

Om du inte lyckas verifiera din webbplats i WMT så kommer det att se ut så här:

Ej verifierad webbplats i WMT

Det vi vill se i WMT är istället:

Webbplats i Google Webmaster Tools

En verifierad webbplats. Redo att samla på sig data från Google och sökbeteenden. Nästa artikel kommer att visa dig hur du ställer in din webbplats med Google Webmaster Tools.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.