Rel=”canonical” – vad är det?

Canonical, eller kanoniserade webbadresser som det så knasigt kallas på svenska, är ett sätt att förtydliga för sökmotorerna vad som är original och vad som är kopierat, eller duplicerat, innehåll.

Rel=”canonical” använder vi oss av i sidans källkod för att få sökmotorerna att förstå vilken sida/URL som ska visas i sökresultaten. Detta är ett sätt att förhindra Google från att bli förvirrad när det finns flera identiska, duplicerade, sidor som matchar en sökning.

Canonical-taggen är enkel att använda

Om vi utgår från ett illustrativt exempel:

  • originalartikeln på www.exemplet.se/originalartikel visa i sin källkod <link rel=”canonical” href=”http://www.exemplet.se/originalartikel”>
  • och dubbletten av artikeln på www.exemplet.se/kopieradartikel <link rel=”canonical” href=”http://www.exemplet.se/originalartikel”>
Canonical-tagg på sidor
En förklaring av canonical-taggen.

Alltså, samma canonical-URL på båda sidorna. Sökmotorerna ser både sidorna, läser av koden och förstår att originalet är den sida som ska placera sig i sökresultaten. Att den duplicerade sidan visar innehållet från www.exemplet.se/originalartikel och inte är så vidare attraktiv för sökmotorerna.

Canonicals är också ett sätt att försöka kringgå problemet när andra stjäl vårt innehåll genom att kopiera det vi har skapat och publicerar det på egen webbplats.

Canonicals är magiskt för ehandlare

Om din ehandelsplattform gör att samma produkt visas med flera olika URL:er när produkten är placerad i flera olika produktkategorier så är canonical-taggen en stor räddare i nöden. Istället för att låta Google avgöra vilken produktsida som ska visas när det finns ett antal snarlika så kan du själv avgöra vilken produktsida (och URL) som ska indexeras av Google och ha möjligheten att driva organisk trafik från sökresultaten.

Hos de flesta ehandlare finns det också köpvillkor och leveransvillkor som ibland måste ligga tillgängligt för besökarna under alla produktkategorier på sajten. Om plattformen skapar flera unika URL:er för varje leveransvillkor, kan vi hjälpa sökmotorerna att förstå vilka som är dubbletter/duplicerat innehåll med canonical-taggarna.

Canonicals i WordPress

Med Yoast SEO-tillägg kan du arbeta med canonical-taggar för hela siten. Ner på sidnivå kan du justera om en sida är en kopia och i så fall, vilken sida är originalet. Den här bloggen är skapad med WordPress och använder tillägget från Yoast (gratisversionen) vilket fungerar riktigt bra.

Shopify och canonicals

Under våren och tidigare sommaren 2020 så hade jag ett projekt med att lansera en helt ny ehandel med hemleverans på ungefär 5 veckor. I projektet så valde vi att utgå från Shopify som ehandelsplattform och där finns canonicals som ett objekt att använda i koden efter eget smak och tycke.

Inkludera inte sidor med avvikande canonicals i din sitemap

Om du har många sidor på din site så är det inte rekommenderat att lista sidor som inte är tänkta att bli indexerade av Google i sitemap.xml-filen. Alla sidor som är dubbletter pga canonical-taggen bör exkluderas från din sitemap för att inte lägga sökmotorers tid på att läsa någonting som ändå inte kommer att sparas för framtida sökningar och sökresultat.

Läs mer om canonicals hos Google och se till att du använder dig av möjligheten, om den finns.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

2 svar till ”Rel=”canonical” – vad är det?”

  1. Profilbild för Stefan Larsson
    Stefan Larsson

    Om man har samma produkt men den ligger i flera olika kategorier och får olika urler hur kan man avgöra vilken produkt url som ska vara originalet och vilka som ska vara kopior?

    1. Profilbild för Per Pettersson
      Per Pettersson

      Antingen så gör du den avvägningen direkt vid publiceringen av nya produkter, ta då den webbadress som man troligtvis kommer att se flest gånger. Ex: den mest populära produkt kategorin. Eller så kan du titta på länkprofilen samt kontrollera vilken som syns i sökresultaten (går utmärkt att göra med Google Search Console) för att avgöra vilken URL som är viktigast och som ska få vara originalet med canonical-taggen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.