in SEO

Googles Keyword Tool byter namn, skepnad och vissa funktioner. Sökordsplaneraren kommer bli SEO-konsultens nya favoritverktyg, men som alltid när det sker förändringar så blir man först lite arg och förvirrad. Den här posten kommer lugna dig och förklara hur du använder Sökordsplaneraren i Google AdWords, så stanna kvar en stund.

Sökordsplaneraren ersätter Google Keyword Tool

En av skillnaderna mellan Keyword Tool, som kallas Sökordsverktyget på svenska, och Sökordsplaneraren är att man måste ha ett Google AdWordskonto och vara inloggad för att kunna göra sina sökningar. Men var inte orolig – ett Google AdWordskonto är gratis att sätta upp. Det gör du enklast på https://adwords.google.com

Väl inloggad i Google AdWords så väljer du Verktyg och analys > Sökordsplanerare

Alternativa sökmetoder i Sökordsplaneraren

Eftersom den här posten är riktad mot SEO-konsulter så kommer jag endast lyfta en del av verktygets funktion, den delen som stöttar mig själv i mitt SEO-arbete. Välj Skriv eller överför sökord om du vill se deras resultat

Sökordsval i Googles Sökordsplanerare

Som i Keyword Tool kan vi skriva in de sökord och fraser som vi vill se data över. Jag väljer att skriva in ”per pettersson” (frasmatchning), sökmotoroptimering (bred matchning) och [digital knowledge] (exakt matchning), jag vill se hur dessa sökord presterar i Sverige, under Inriktning, följt av knappen Hämta sökvolym

Det första som du behöver göra är att välja fliken Sökordsförslag (se nedan) för att lämna det ursprungliga syftet med verktyget, dvs att skapa AdWordskampanjer.

Sökordsplanerarens data över sökningar

Den data vi ser är våra valda sökord, sökningar per månad och konkurrens/genomsnittlig CPC. I mitt arbete är det sökvolymen som är intressant, inte konkurrens eller CPC då jag inte kommer att skapa några kampanjer i Google AdWords. Antal sökningar per månad beräknas på respektive sökord och sökningar som skett under tolv månader baserat på de inställningar som visas under Inriktning (plats och språk).

Sökordsplaneraren möjliggör också att man snabbt och enkelt kan ändra matchningstyp för sina utvalda sökord. Du kan byta mellan bred, exakt och frasmatchning:

Sökordsmatchningar kan ändras snabbt i Sökordsplaneraren

Arbetar du med lokal SEO? Med den nya Sökordsplaneraren så kan du se hur dina sökord presterar baserat på geografisk position. Under Inriktning väljer du Platser (i detta fall står det Sverige eftersom det är den plats jag valde i början av min sökordsanalys).

Lokal SEO med Sökordsplaneraren i Google AdWords

Om jag nu arbetar med lokal SEO och vill se hur många sökningar mina utvalda sökord har i just Stockholm Stad, lägger jag enkelt till Stockholm, här finns det möjlighet att välja både Stockholm kommun som stad.

Sökdata över Stockholm

När jag lagt till Stockholm Stad tar jag bort Sverige så har jag endast data över sökningar som sker i Stockholm.

Lokal SEO med Sökordsplaneraren: sökdata över Stockholm

Med Sökordsplaneraren får du bara tidigare statistik om exakt matchade sökord. Du kan avgöra vilken matchningstyp du ska använda med dina sökord genom att lägga till sökordsförslaget i din plan och ta reda på trafikuppskattningarna för varje matchningstyp. En stor skillnad mellan Keyword Tool och Sökordsplaneraren är att den senare visar det genomsnittliga antalet sökningar för sökordsförslag på alla enheter (stationära och bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner). Keyword Tool visade som standard den genomsnittliga sökvolymen för stationära och bärbara datorer.

Det här är en liten del av hur Sökordsplaneraren fungerar. Skapa ett konto, gå in och genomför dina sökningar. Utforska verktyget och lämna gärna en kommentar här nedan om du har något problem eller en åsikt om Sökordsplaneraren.

Nyhetsbrev om sökmotoroptimering

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

  1. Hej

    Tack för en bra genomgång. Blev lite frustrerad när jag pratade med support på adwords och de inte kunde svara på några frågor.

    Vet du händelsevis hur man tar reda på hur många som konkurrerar om att ranka på ett specifikt sökord?

    Har för mig att man kunde kolla det med gamla keyword tool men jag hittar inte någon liknande funktion på keyword planner.

    David

    • Hej David,

      Kanske jag kan hjälpa till och svara på din fråga.

      Just i keyword plannern får man upp ett indextal mellan 0 och 1 som kanske inte säger så mycket om just antalet, förutom om det just är stor konkurrens eller 0 konkurrens (enligt planeraren som man få komma ihåg är en fingervisning).

      Ett bättre sätt att se hur många som konkurrerar om ett sökord är om man har en aktiv adwordskampanj och kollar ”auktionsinformationen” på sökordsnivå. Dvs bocka för det sökord du undrar över så får du upp statistik över din position, visningsandelar osv jämfört med andra annonsörer (med faktiska namn/domäner som är kopplat till de konkurrerande annonserna). Men som sagt det kräver att man själv haft aktivt sökord och allra helst i exakt match.