Sökordsplaneraren i Google AdWords – så här gör du

Googles Keyword Tool har bytt namn, skepnad och vissa funktioner. Sökordsplaneraren/Keyword Planner kommer bli SEO-konsultens nya verktygslåda, men som alltid när det sker förändringar så blir man först lite förvirrad. Låt oss gå igenom hur du använder Sökordsplaneraren i Google AdWords (Google Ads), så stanna kvar en stund.

Uppdaterad februari, 2023.

En av skillnaderna mellan Keyword Tool, som kallas Sökordsverktyget på svenska, och Sökordsplaneraren är att man måste ha ett Google AdWordskonto och vara inloggad för att kunna göra sina sökningar. Men var inte orolig – ett Google AdWordskonto är gratis att sätta upp. Det gör du enklast på https://ads.google.com

Väl inloggad i Google Ads så väljer du Tools and settings > Keyword Planner

Sökordsplaneraren finns under verktyg och inställningar, i Google Ads.

Eftersom den här posten är riktad mot SEO-konsulter så kommer jag endast lyfta en del av verktygets funktion, den delen som stöttar mig själv i mitt SEO-arbete.

Två sätt att planera vilka sökord vi vill använda

Vi kan använda sökordsplaneraren för att hitta nya ord, samt att få ut data och estimat på redan fördefinerade sökord:

Om vi börjar med att hitta nya sökord, så måste vi ange språk, marknad och ge Ads-gränssnittet ett initialt, eller flera, ord att utgå från.

1. Hitta nya sökord

Det resultat vi får ut av sökordsplaneraren är bra, men begränsat om vi inte annonserar med Google Ads. Då alla digitala marknadsförare förlitat sig på data från Google genom årens lopp så tog man beslutet att lämna ut mer korrekt och precis data för användare som också spenderar pengar i Googles ekosystem. Trist.

Men den sökordsdata vi får ut, kan vi fortfarande använda oss av för att ge oss en riktning framåt.

Sökordspotential i via Google Ads-data.

Antal sökningar per månad och vad ett annonsklick skulle kosta

Inkludera eller exkludera varumärkessökningar med sökordsplaneraren.

Sökordsplaneraren ger oss förslag på sökord, hur många sökningar som sker i månaden (det här ett genomsnitt, baserat på senaste året) och vad det skulle kosta att betala för ett klick, om vi annonserade på någon av sökningarna.

En liten finurlig funktion döljer sig lite lagom till höger om den stora tabellen med sökord och data. Här kan vi justera vilka typer av sökord som vi får av Google; vill vi exkludera olika varumärken och företag?

Ibland så har Google också förstått och grupperat vissa sökningar, t.ex. vilka sökningar som sker kopplat till hemförsäkring och andra sökningar som är kopplade till djur. Använd filtreringsfunktionen för att sålla bort mycket av bruset, så blir det lättare att gräva fram rätt ord med sökordsplaneraren.

2. Bekräfta sökvolymer och potential

Om vi redan vet vilka sökord vi vill arbeta med, eller fått höra av kundtjänst vad de kallar våra tjänster/produkter, kan vi istället använda sökordsplaneraren till att bekräfta, eller dementera, om orden används på vår marknad och vårt språk.

Sökordsplaneraren kan också bekräfta sökordens potential.

Precis som när vi letar efter nya sökord, så får vi hur många som söker per månad och vad den uppskattade klickkostnaden är per enskild sökning.

Använd sökordsplaneraren, även om du inte spenderar budget på annonsering

Det här är en liten del av hur sökordsplaneraren fungerar. Skapa ett konto, gå in och genomför dina sökningar. Även om du inte har en satt budget för att annonsera och möjligheten att se mer exakta siffror kring sökningar per månad, så ger verktyget oss en förståelse för hur en marknad använder Google och hur vi bör anpassa vårt språk och ordval på vår webbplats för att kunna arbeta med sökmotoroptimering.

Utforska verktyget och lämna gärna en kommentar här nedan om du har något problem eller en åsikt om sökordsplaneraren.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

2 svar till ”Sökordsplaneraren i Google AdWords – så här gör du”

  1. Profilbild för David
    David

    Hej

    Tack för en bra genomgång. Blev lite frustrerad när jag pratade med support på adwords och de inte kunde svara på några frågor.

    Vet du händelsevis hur man tar reda på hur många som konkurrerar om att ranka på ett specifikt sökord?

    Har för mig att man kunde kolla det med gamla keyword tool men jag hittar inte någon liknande funktion på keyword planner.

    David

    1. Profilbild för MarcusWickman
      MarcusWickman

      Hej David,

      Kanske jag kan hjälpa till och svara på din fråga.

      Just i keyword plannern får man upp ett indextal mellan 0 och 1 som kanske inte säger så mycket om just antalet, förutom om det just är stor konkurrens eller 0 konkurrens (enligt planeraren som man få komma ihåg är en fingervisning).

      Ett bättre sätt att se hur många som konkurrerar om ett sökord är om man har en aktiv adwordskampanj och kollar ”auktionsinformationen” på sökordsnivå. Dvs bocka för det sökord du undrar över så får du upp statistik över din position, visningsandelar osv jämfört med andra annonsörer (med faktiska namn/domäner som är kopplat till de konkurrerande annonserna). Men som sagt det kräver att man själv haft aktivt sökord och allra helst i exakt match.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.