Kategorier
SEO

KPI:er för SEO/sökmotoroptimering

Vilka Key Performance Indicators, eller KPI:er, är anpassade efter ditt SEO-arbete och din verksamhets satsning på sökmotoroptimering för att driva fler affärer?

KPIer för sökmotoroptimering.

KPI: Return on investment/ROI för SEO

Din första och viktigaste KPI är return on investment, eller ROI, för att mäta arbetet med sökmotoroptimering mot. Om du varken säljer, bygger varumärkeskännedom eller har bra annonsaffär på de besökare som du har idag – behöver du anpassa din modell innan du investerar i ett gediget SEO-arbete.

Om du däremot har en intäkt via din webb ska du efterfråga din partner eller kollega med SEO-ansvar om vad det finns för potential på din marknad och ditt språk. Förutsättningen för att få en vettig uppskattning är att du har data över nuläget, det vill säga; trafik, konverteringar och investeringar (tid, resurser och pengar).

Finns det en förståelse för onlineaffären idag, kan morgondagen estimeras och delmål defineras.

Att arbeta med sökmotoroptimering tar ofta tid, inte bara resurser, men det går utmärkt att sätta övergripande KPI:er och estimera på effekt efter insats.

Om vi går vidare till KPI:er som inte kräver några affärsmodeller, analyser eller framtidsestimat…

KPI: Konverteringar från organiskt sök

Oavsett om du använder Piwik, Adobe Analytics eller Google Analytics så har du möjligheten att mäta konverteringar. Det kan vara försäljning i din ehandel, ett nedladdat dokument eller kanske en nyhetsbrevsprenumerat som vill lyssna på vad ditt varumärke har att säga.

Konverteringar från organiskt sök är en tydlig KPI som kan bekräfta ett gott SEO-arbete eller dementera en lite för kreativ satsning som hade goda intentioner, men inte fungerar med målgruppen.

KPI: Organisk synlighet

Med Google Search Console kan den organiska synligheten i Googles sökmotor mätas upp till 16 månader bakåt i tiden. En bra KPI för SEO-satsningar är att se se en ökad andel visningar (synlighet) och klick (relevans) in till hemsidan.

Om sökmotorarbetet har varit fokuserat på ett specifikt ämne/område så kan KPI:en anpassas därefter. Numera är Search Console tillräckligt anpassningsbart för att titta på en viss grupp sidor och/eller sökningar över tid.

Branded vs. non-branded

Vid ett varumärkesarbete så kan en KPI vara fakiska siffror kring varumärkessökningar, visningar och klick, över tid.

Tredjepartstjänster

Med tredjepartstjänster som Sistrix (nedan) kan en KPI vara procentuell förändring av synlighet mot en fördefinerat index. Och när man ska jämföra sig mot konkurrenter är det extremt viktigt att man gör just så; jämför sig mot faktiska konkurrenter. Om du bara säljer vinylskivor så kan du inte jämföra organisk synlighet mot CDON som även säljer CD, film, väskor, leksaker och femton tusen andra saker på sin webbplats.

Vi kan inte jämföra äpplen med päron.

KPI: Positioner/rankings i Google

Har vi budget för att inhandla en rank tracking/positionsrapporteringstjänst (Ahrefs, Semrush, Advancedwebrankings m.fl) så är en bra KPI för sökmotortoptimering förbättring av positioner. Vi började på position 23 och har idag position 2 på sökningen X (med Y sökningar i genomsnitt per månad).

Har vi inte budget för att inhandla en tjänst kan vi ganska ofta förlita oss på Google Search Console och hur vår genomsnittliga position för viktiga sökningar ändras över tid.

KPI: Organiskt click-through rate/CTR

KPI:er för organisk synlighet, trafik och positioner är relativt rakt på sak och kommer med ganska tydlig data. Men om vi tittar på en ökad synlighet, vilket i vissa fall kan verka explosionsartad, är det extremt viktigt att även definera click-through rates som KPI. Åtminstone för våra absolut viktigaste sökningar.

Click-through rate, eller CTR/genomklicksfrekvens, kan man med enkelhet mäta och följa upp på med Google Search Console.

KPI: Indexering – coverage issues

Är våra sidor indexerade, dvs. har Google bedömt sidorna som bra nog för att dyka upp vid olika sökningar? En KPI som både bedömmer vårt arbete med innehåll och våra tekniska förutsättningar med plattformen/CMS:et är just indexeringen och om det är några problem med det.

KPI: Externa länkar/backlinks

Länkar är viktiga för sökmotoroptimering. Det betyder inte att du behöver gå och köpa placeringar, vilket går emot Google riktlinjer, men – arbeta med att identifiera din möjligheter att nå andra webbplatsägare som borde länka till dig. Skribenter som pratar om konkurrenterna, men inte om dig.

Att se en ökad andel av externa länkar från bra webbplatser med auktoritet (en länk från DN är bättre än en länk från den här bloggen) är en bra KPI, förutsatt att det finns tid att arbeta med länkanskaffningen. Arbetet med att få ”naturliga” länkar från andra webbplatser tar mycket tid, kraft och resurser.

KPI: Laddtider och Core Web Vitals

Det finns alldeles för många studier, rapporter och analyser som påvisar hur viktigt det är att en webbplats ska ladda snabbt och problemfritt, för att det inte ska ha en negativ effekt på onlineaffären eller webbesökarbeteendet.

Givetvis är en bra KPI för sökmotorarbete laddtider för affärskritiska sidor eller Core Web Vitals (tre mättal från Google som avgör om din hemsida är tekniskt sund nog, enligt Google).

Viktigt att tänka på när det defineras KPI:er för laddtider eller Core Web Vitals; jämför dig mot dina konkurrenter. Best in class innebär inte att vara den snabbaste och stabilaste hemsidan i världen, utan snäppet bättre än dina konkurrenter.

KPIer: Besökarbeteende

Bounce rate och average time on page/site har varit och är fortfarande populära datapunkter för att sätta KPI:er om innehåll och sidor presterar bra eller inte. Dessa mättal kommer dock med en näve ”tänk på” vilket gör att KPI:er ska endast defineras om det finns en rutinerad analytiker involverad som har koll på datainsamlingen.

Bounce rate är till exempel ett mättal som kommer bli svårare att följa upp på när Google Analytics 4 ersätter Universal Analytics under sommaren 2023.

Tid på en sida kan endast sättas i faktisk relation om andra interaktioner mäts (t.ex. nu börjar Per scrolla på sidan) och om besökaren är aktiv eller inte (sidan öppnas, men fliken göms undan och eposten blir fokus de närmsta tre timmarna).

Hitta rätt kombination av KPI:er för ditt projekt eller din verksamhet. Säkerställ med andra att insamling av data kan genomföras löpande och definera nuläget (som ska köras över så det sjunger). Det viktigaste är att det finns en eller flera KPI:er som kan följas upp på.

Av Per Pettersson

SEO Manager på Curamando (ARC). Använder bloggen för att introducera koncept, visa på möjligheter och skapa förutsättningar till ett effektivare arbete kring digital tillväxt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.