Den snabbaste analysen som kan genomföras vid sökmotoroptimering kräver endast en webbläsare och möjligheten att söka (CTRL+F*) på den sida man vill analysera; konkurrentens eller den egna sidan som man ska arbeta med.
* Eftersom jag är en PC-användare så gissar jag mig till att kommandot på en Mac är Command, eller den där Apple-kringlan, i kombination med bokstaven F på tangentbord.
Analysera en konkurrents sida utan någon programvara
Om vi vill börja konkurrera på en bred sökning som röda klänningar börjar vi med att googla det, för att se vilka är våra huvudsakliga konkurrenter.
Nästa steg blir att gå in på de första tio aktörernas sidor och använda det magiska kommandot CTRL+F (inte magiskt, bara användbart). Nu kan vi söka på sidan efter just röda klänningar och se var och hur det används. Innehåll är A och O, om du inte är den största aktören i branschen med ett fantastiskt utbud av produkter (ja, Google kommer också försöka förstå om du faktiskt har produkterna som du skapar sidor för).
Det vi söker efter på sidan blir markerat, men tänk på att det är en exakt matchning. Om det står röd klänning så kommer inte sökningen på röda klänningar markera upp det vi letar efter i innehållet på sidan. Ibland måste man knåpa lite för att förstå exakt hur mycket en sida är sökmotorsoptimerad för en viss mening, ord eller fras.
I den högra delen av fönstret, där vi ser hur långt vi har scrollat på en sida, kommer det nu också att visas färgade streck som indikerar var på sidan det finns vad vi har sökt efter. Detta underlättar väldigt mycket när man ska få en uppfattning över en sida med mycket innehåll, bilder och produktlistningar.
Genom att snabbt få upp en rutin på att söka fram meningar och ord på konkurrenternas sidor kan vi samla ihop en bild över hur mycket innehåll på ämnet behöver vi absolut minst producera själva, för att ha en chans att konkurrera i sökresultaten.
Att producera bättre och mer genomgående innehåll på ämnet/sökningen är första steget vi kan ta. Sedan behöver vi också säkerställa att vi inte blir utkonkurrerade på grund av långsamma laddtider, att andra aktörer har fler produkter, bättre priser, ger sökmotorer mer information bakom kulisserna (läs, schema.org) eller skaffat sig starka länkar från bra webbplatser.
Lämna ett svar