in SEO

Behöver du se om Google visar ditt innehåll och din webbplats i ett annat land? Så här kommer du åt lokala sökresultat utan programvara eller prenumeration på VPN-tjänst.

Lokala sökresultat

Om du har publiserat nytt innehåll på ett annat språk eller lanserar en webb för att driva lokal söktrafik i ett annat land kan det vara lite svårt att se om Google har tolkat alla våra initiativ på rätt sätt. Googles sökmotor vill anpassa sig för att ge så lokalt innehåll som möjligt, vilket betyder att din sökning i google.fi från Göteborg kommer högst sannorlikt att skilja sig från hur sökresultat presenteras för en person i Helsingfors.

I många fall så hamnar vi i en situation där man behöver använda en VPN-tjänst för att simulera att vi sitter i Helsingfors och googlar, för att kunna se hur sökresultaten har plockats ihop av Google.

Men det finns ett verktyg som är en del av Google Ads, gamla AdWords, tänkt att användas av annonsörer för att se om och hur deras annonser visas på lokala marknader och sökningar. Utan att behöva annonsera, kan vi använda verktyget för att se hur lokala sökresultat presenteras.

Förhandsgranska lokalt sök med Google Ads

Under Verktyg > Diagnostisering och förhandsgranskning av annonser kan du ställa in plats, därmed land och ort, samt språk och enhet (stationär dator, mobiltelefon eller surfplatta) för att se din sökning presenteras på de olika resultatssidorna:

Lokala sökresultat utan VPN eller programvara

Genom att få lokala sökresultat med Ads, även om du inte annonserar, kan man bena ut lokala sökproblem. Perfekt!

Nyhetsbrev om digital marknadsföring

Write a Comment

Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.