Bing Webmaster Tools-guiden

Precis som Google Webmaster Tools, har Bing ett verktyg för administratörer, kallt Bing Webmaster Tools. Bing är inte en så vidare välanvänd sökmotor i Sverige, men bara för det ska vi inte glömma bort att anpassa oss efter de potentiella besökare som kan komma från Microsofts sökmotor. Verktyget i sig har en del gömda guldklimpar som vi kan använda oss av i vårt SEO-arbete och dina kunder som kommer från Bing kan vara än mer köpstarka än de från Google.

När du verifierat din webbplats med Bing så får du många olika typer av rapporter och verktyg att använda dig av, vilket kan kännas alldeles för mycket vid första ögonkastet. Därför har jag valt ut några delar som du bör titta på i Bing Webmaster Tools.

Bings Link Explorer

Link Explorer i Bing Webmaster Tools

Med Bings Link Explorer under Diagnostics & Tools kan vi se vilka länkar som pekar till en specifik URL och filtrera det mellan externa och interna länkar. Här kan vi bland annat filtrera ut länkar efter ankartext om vi vill gräva ner oss lite i hur länkarna skrivs.

Tips! Det behöver inte vara vår egna webbplats som vi tittar på, utan vi kan ange vilken URL som helst, där vi vill analysera länkarna.

Bings SEO-rapport

SEO Rapporter i Bing Webmaster Tools

Ungefär varannan vecka så blir vår webbplats avläst av Bing (enligt Bing själva). När sidorna blir avlästa så kontrolleras det om grundläggande SEO-bitar är på plats och korrekt uppsatta.Om inte så kommer det att rapporteras under Reports & Data > SEO Reports. Vi kan också göra detta manuellt med SEO Analyzer, vilket jag har skrivit om längre ner i denna post.

I exemplet ovan är det alltså tre (3) sidor som har en eller flera bilder där det inte finns en ALT-tagg, en sida som inte har en H1-tagg och två sidor som inte har en Meta Description. Hoppsan! Nu har jag inte varit riktigt fokuserad. Klickar vi på de fel som SEO-rapporten visar så guidas vi till vilken sida som har vilket fel:

SEO-rapport från Bing om Meta Descriptions

Då rättar vi helt enkelt till det och ger oss själva en klapp på axeln. SEO-ninja style med Bing Webmaster Tools.

Tips! Markera en dag varannan vecka, eller en gång i månaden, i din kalender för att gå in och se över din SEO-rapport från Bing. Det är väldigt enkelt att glömma bort att dessa små guldkorn finns tillgängliga för oss.

SEO Analyzer: Bings SEO-rapport on demand

Bings SEO Analyzer - en SEO-rapport on demand

SEO Analyzer under Diagnostics & Tools är Bings verktyg för att manuellt genomföra en SEO-rapport, men när det passar dig. Vi får förslag på förbättringar och sidans källkod under fliken Page Source om vi tror att Bing är ute och cyklar med sina förslag.

Tips! Du kan använda SEO Analyzer till att analysera webbplatser som inte är dina egna och de behöver inte vara verifierade i Bing Webmaster Tools.

Crawl Information: genomsökningsfel

Crawl med Bing

Med Crawl Information under Reports & Data ser vi potentiella fel vi kan ha med vår webbplats, ex. blockerat innehåll med robots.txt, olika typer av server fel och malware som vi borde rätta till. Ett viktigt verktyg i Bing Webmaster Tools som du inte får missa att kontrollera åtminstone en gång i månaden.

Tänk på! URLer som ska pekas om bör göra det med statuskoden 301 Permanent Redirect, så att sökmotorerna faktiskt följer din ompekning.

Page Traffic: Bings positionsrapport

Trafik från Bing till dessa sidor

Page Traffic under Reports & Data visar vilka URL:er från vår webbplats som har visats i Bings sökresultat. Vi får se hur många som klickat på vår sida och vår genomsnittliga position i sökresultatet. Om vi klickar på en URL får vi information om vilket sökord som har använts för att vår sida ska visas:

Sidor som fått trafik från Bing och deras sökord

Tips! Vi kan sortera efter den översta menyn om vi t.ex. vill se vilka sidor som har bäst CTR (Click Through Rate) i Bing eller efter bästa position. Om vi inte har budget för dyr programvara att rapportera positioner i sökresultaten med, kan vi åtminstone se genomsnittet. Den breda översikten.

Search Keywords: Bings sökordsrapport

Bing Webmaster Tools - Search Keywords

Search Keywords under Reports & Data fungerar som Page Traffic fast från en annan vinkel. Nämligen vilka sökord har använts och som visat innehåll från vår webbplats. Även här ser vi den genomsnittliga positionen i sökresultatet hos Bing, hur många som klickat på våra sidor och hur många gånger sidorna har visats.

Tips! Klickar vi på Served Pages får vi se om ett sökord har visat flera URLer än en (1). För sökningen ”Search Integration” kan både min bloggpost och min tagg, Search Integration, ha visats i sökresultaten. Innehåll i sökmotorerna är ständigt i rörelse.

Inbound Links: inlänkar

Länkar som pekar till din webbplats med Bing Webmaster Tools

Inbound Links-rapporten under Reports & Data visar oss vilka länkar, som Bing vet om, pekar till olika delar av vår webbplats. Alltså, länkar från andra webbplatser till vår egna. Vi kan se vilka sidor som länkar till våra genom att klicka på de URLer som listas under grafen för en mer specifik rapport:

Länk-rapport från Bing

Här (ovan) ser vi vilken sida som länkar till oss och med vilken ankartext.

Tänk på! Den data över inlänkar som visas kan vi styra om med datummenyn i det övre, högra hörnet. Varken Bing eller Google ger oss en komplett bild över våra inlänkar. För att gräva mer i det så kan vi använda Majestic SEO (gratis).

Keyword Research

Sökordsanalys med Bing Webmaster Tools

Med Bings Keyword Research under Diagnostics & Tools kan vi göra en sökordsanalys anpassad efter Bings sökvolymer. Vi får sökdata ner på landsnivå och kan undersöka upp till 20 sökord/fraser samtidigt. Datan i Webmaster Tools är baserad på de senaste 6 månadernas sökningar och uppdateras ungefär varannan vecka.

Bing har uppdaterat och utvecklat sitt Webmaster Tools i en ganska rask takt, så bli inte rädd om du loggar in och ser ett nytt gränssnitt eller nya funktioner. Med de verktyg som förklarats ovan kommer vi långt i vårt SEO-arbete.

Lycka till och lämna en fråga om någonting är oklart.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.