Kategorier
Digital marknadsföring

Googles grepp om Europa

Google är inte den enda sökmotorn på marknaden, men framförallt den stora aktören. Googles grepp om Europa låg under Q1 i år på upp till 95% i Spanien och Italien.

Tittar vi på Spanien som exempel så har Google också ett stadigt grepp på 90% av telefonförsäljningen med sitt Android-operativsystem och 60% av använda webbläsare med Google Chrome.

Google.

Googles grepp om Europa.

Med sådana siffror så förstår man varför det finns alternativa sökmotorer (t.ex. DuckDuckGo) som trycker på att de INTE spårar dina aktiviteter på nätet.

Man kan alltid fråga sig hur långt Googles motto Don’t be evil håller i längden, när de sitter på all data kring en persons liv och beteende.

Av Per Pettersson

Senior SEO Manager och team lead på Curamando (ARC). Använder bloggen för att förklara koncept, visa på möjligheter och skapa förutsättningar till ett effektivare arbete kring digital tillväxt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.