Google Search Console Insights är ett initiativ från Google där trafik sammanställs på ett mer visuellt tilltalande och pedagogiskt sätt jämfört med Search Console.
Med insiktsportalen så sammanställs vilka sökfrågor i Google som är mest populära, baserat på antalet klick som hemsidan fått de senaste 28 dagarna. Det går även att byta ”most searched queries” till ”most trending queries” för att se vilka sökfrågor som har en positiv trend över samma tidsperiod och indikerar att det kommer trafik från Googles sökresultat på nya sökord jämfört mot perioden tidigare.
Search Console Insights blir bättre med Google Analytics
Om du har tillgång till både Search Console och Analytics för hemsidan/domänen som du vill titta på, kan du länka ihop de två olika datakällorna. Då kommer insiktsportalen att bli mer relevant och inte bara visa på sökfrågor och klick.
Se till att vara inloggad i webbläsaren på rätt Google-konto där du har tillgång till Search Console och Analytics, sedan öppnar du upp den nya insiktsportalen och känner efter om den är någonting för dig eller inte.
Jag skulle gissa på att det vi ser i skrivande stund inte är det enda vi kommer att få se framåt. Google gillar att släppa ut saker i beta för att se vad vi använder och löpande vidareutveckla eller helt stänga ner deras olika tjänster.
Vem är insiktsportalen/Search Console Insights till för?
En övergripande bild för bolagets CEO, CMO och CTO. Insiktsportalen är också ett bra komplement för olika verksamheter och företag som inte har en dedikerad resurs som arbetar med den digitala marknadsföringen eller webbplatsen löpande. Här kan man få en snabb och överskådlig syn hur man får besökare, hur dessa söker sig fram i Google och vilka sidor som besökarna interagerar med på den egna hemsidan.
Lämna ett svar