Facebook Ads förbättras

Just nu så rullar Facebook Ads ut ett nytt sätt att strukturera sina konton, kampanjer och annonser. Facebook har som Google Adwords, byggt upp en mer logisk struktur för annonsörer och det ser väldigt lovande ut. Fördelen med att använda Facebook Ads i sin annonsering är möjligheten att segmentera och rikta sina annonser på ett väldigt specifikt och precist sätt.

Den nya strukturen i Facebook Ads består av tre nivåer. Kampanj, annonsgrupp och annons. Så som vi känner oss bekväma med det efter att ha arbetat med Google Adwords. Men det är lite skillnader mellan de olika annonsplattformarna och det är bra att veta vad man kan och inte kan göra, på respektive nivå i strukturen.

Strukturen i Facebook Ads

Kampanjnivå: Varje kampanj ska ha ett syfte/en produkt/en tjänst och en eller flera annonser. Om vi ska annonsera för både vår sökmotoroptimering och Google Analytics konsultation så är det vist att skapa två kampanjer. En kampanj för vardera syfte. Vi kan rapportera från och pausa vår Facebookannonsering från kampanjnivå, inte så mycket mer.

Annonsgrupp: I en annonsgrupp kan vi skapa ett antal annonser och sätta vår budget och schemaläggning för alla annonser inom gruppen. Skönt för dig som har ett dussintals annonser som pausas och startas eller får varierad budget vecka till vecka.

Annons: Målgruppsanpassa dina olika annonser och hur mycket du är villig att spendera på att nå rätt personer. Se till att använda olika budskap, bilder och USP:ar. Gör du din hemläxa kan en låg annonseringskostnad ge dig guld och gröna skogar tillbaka.

Möjligheter på olika nivåer med Facebookannonsering

För att säkerställa att din annonsering med Facebook Ads faktiskt ger någonting tillbaka så bör du implementera Facebook Conversions och, i bästa fall, mäta köp (eller påverkan av köp) med Google Analytics. Att se annonsering som inte mäts och följs upp krossar alltid mitt hjärta.

Vill du veta mer om Facebookannonsering? Läs mer här.

Gör som +300 andra intresserade av digital marknadsföring

Prenumerera på nyhetsbrevet som skickas ut max en gång i månaden. Nyhetsbrevet innehåll de senaste artiklarna, samt kortare relevanta nyheter och förändringar som inte håller artikelmåttet – men är viktiga att veta om ändå.



Publicerat

i

på ämne:

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.