Kategorier
Digital marknadsföring

Automatisera dina återkommande arbetsuppgifter

Med IFTTT, If This Then That, kan man skapa smarta kopplingar mellan olika tjänster och automatisera delar av vardagen, arbetslivet och sina arbetsuppgifter. Genom att koppla konton kan många återkommande arbetsuppgiter automatiseras och spara oss värdefull tid att kunna lägga på annat.

Hur låter det att kunna tidrapportera snabbare, hålla säljteamet uppdaterade kring nya kontakter och att aldrig lämna hemkontoret med Sonos på högsta volym? Det är bara ett par av det hav av automatiserade lösningar som finns tillgängliga med IFTTT.

Automatisera din vardag med:

  1. Tidrapportera med Google Drive och mobilen
  2. Omvärldsbevakning på Twitter direkt i Slack
  3. Organisera dina kontakter i ett kalkylark
  4. Korsposta Instagrambilder till Pinterest
  5. Glöm aldrig mer paraplyet hemma
  6. Sätt telefonen på mute vid läggdags
  7. För hemarbetaren: Stoppa Sonos när jag lämnar hemmet

Tidrapportera med Google Drive och mobilen

Självklart går det att tidrapportera med Google Drive, men stökigt och manuellt. Genom att koppla ihop IFTTT med Google Drive så kan ett kalkylark skapas för att spara tidsloggar med ett knapptryck. En IFTTT-knapp kan läggas till på telefonens hemskärm där ett knapptryck börjar logga arbetstiden och ett ytterligare knapptryck stoppar den loggade arbetstiden.
Länk till lösning.

Platsbaserad tidraportering går också att få till. Genom att tillåta fysisk positionsspårning med IFTTT-appen så kan du logga tiden när du kommer till arbetet och när du lämnar.
Länk till lösning.

Omvärldsbevakning på Twitter direkt i Slack

På Twitter går inget företag säkert. Kunder publicerar sitt missnöje öppet och diskuterar produkter dagligen över hela världen. Med IFTTT kan vi sätta upp Twitter-bevakning på vårt varumärke, våra produkter eller intressanta fraser där vi själva vill kunna ta ton. När en bevakning matchar så kommer tweeten att skickas vidare in till en förvald Slack-kanal, vilket gör att vi slipper sitta med ett fönster öppet och bevaka pågående brus.
Länk till lösning.

Organisera dina kontakter i ett kalkylark

Om du jobbar med försäljning, marknadsföring eller bygger ditt nätverk så kan en smart lösning (inte bara en säkerhetskopia) vara att automatiskt organisera dina nya kontakter (Googles ekosystem) parallellt i ett kalkylblad för vidare anteckningar eller kanske delning med andra kollegor i teamet.
Länk till lösning.

Korsposta Instagrambilder till Pinterest

Korsposta aldrig i sociala medier. Men ibland så går det givetvis utmärkt att bryta mot reglerna. Om du postar produkt- eller inspirationsbilder och håller igen på hashtaggande så går det att inte bara föda Instagram med dina bilder. IFTTT kan koppla samman Instagram med Pinterest och automatiskt populera Pinterestflödet med dina bilder som först publiceras på Instagram.
Länk till lösning.

Haka på 300+ prenumeranter intresserade av digital marknadsföring

Glöm aldrig mer paraplyet hemma

Jag är personligen en mästare av konsstycket lämna paraplyet hemma när himlen öppnar sig mitt på dagen. Tur nog så lider många kollegor också av samma syndrom vilket resulterat i att det alltid finns paraply att låna på kontoret. Men om man vill undvika det helt och hållet så kan IFTTT-appen lägga till en påminnelse i din Google kalender om det ska regna under den kommande arbetsdagen.
Länk till lösning.

Sätt telefonen på mute vid läggdags

Glömmer du bort att sätta telefonen i ljudlöst läge när det är dags att gå ner i varv och till sängs? Inte nu längre, för det finns möjlighet att skapa ett schema med IFTTT där din telefon (Android) automatiskt sätts i ljudlöst läge/mute. Dina nätter framåt kan äntligen räddas från inkorgens plingande och nattsuddarnas sms.
Länk till lösning.

Stoppa Sonos när jag lämnar hemmet

Det är många av oss som tvingats arbeta hemifrån på grund av den rådande pandemin. För egen del så är jag mer eller mindre beroende av folk i rörelse för att hålla energin på topp, vilket resulterat i många nya musikspellistor som spelar hemma i bakgrunden med vårt Sonos-musiksystem.

Samtidigt så är det väldigt viktigt att röra på sig och inte gå från säng till bordet till soffan och tillbaka till sängen. Lunchpromenader är det perfekta avbrottet för att ladda om till eftermiddagens arbete. Så vad sägs om att få Sonos att stänga av musiken automatiskt när vi lämnar hemmet för en promenad?
Länk till lösning.

Av Per Pettersson

Per brinner för att hjälpa företag få ut det mesta av den digitala världen. Senior konsult (manager) som gillar att föreläsa och sprida kunskap om digital marknadsföring.

Ett svar på ”Automatisera dina återkommande arbetsuppgifter”

Att organisera kontakterna för sälj teamet och dela det i hela gruppen är ju skit smart! Ska testa det direkt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.