Sökmotorn Google är ett monster. Ett monster på att hitta och läsa av information och sidor som är tillgängliga online. Men det kan vara svårt att hitta någonting väldigt specifikt, om man inte vet hur man kan göra den faktiska sökningen mer specifik. Det ska vi ändra på.
En sökning i Google kan göras relativt avancerad, för att få betydligt färre irrelevanta svar. När du letar efter någonting på en webbplats kan site-kommandot användas för att begränsa sökningen till en enskild hemsida/domän.
site:di.se
Exkludera en domän vid din sökning
Site-kommandot kan också användas för att exkludera en webbplats vid en sökning i Google. Om vi vill se vad som finns kring Dagens Industri, men inte inkludera di.se, så kan vi exkludera domänen i sökfrågan.
dagens industri -site:di.se
Googla efter någonting specifikt på webbplatsen
Med site-kommandot kan vi leta efter information på en webbplats, utan att behöva jaga fram en intern sökfunktion eller sålla igenom hundratals sidor i sökresultatet.
På vilken webbplats vill du hitta information om ämne X?
site:di.se curamando
Googla efter något specifikt i URL:en
Inurl-kommandot tillåter oss att leta efter specifika ord i webbadressen (URL:en). Detta kommando kan vara väldigt effektfullt om vi har problem med vår webbplatsstruktur eller behöver felsöka bland sidor som Google har indexerat.
site:di.se inurl:curamando
Inurl-kommandot kan användas på flera olika fiffiga sätt, bland annat genom att exkludera HTTPS-versionen av en webbplats vid en sökning; kan vi se om Google också har indexerat den osäkra versionen (den okrypterade/utan SSL-certifikat).
site:di.se -inurl:https
Googla efter en specifik titel
Nu pratar vi inte om böcker, utan en sidtitel på en webbplats.
Med intitle-kommandot kan du googla fram en, eller flera, sidor som innehållet ett specifikt ord eller fras i sin titel. Eftersom AI är den hetaste potatisen i stan just nu, så letar vi fram vad Dagens Industri har skrivit om ChatGPT.
site:di.se intitle:chatgpt
Googla fram ett specifikt dokument
Det går också att googla fram dokument och andra filtyper som bilder och kalkylark, så länge Google har hittat länken till dem och valt att indexera det.
Med filetype-kommandot kan man få fram hur många, samt vilka, dokument (pdf:er, se nedan) som har indexerats. Enormt viktigt för oss alla att känna till då en PDF kan med små medel börja utklassa en väloptimerad sida på webbplatsen. Varför? PDF:er är oftast bara ren text och innehållet mycket mer produktinformation än det vi har valt att visa på webbplatsen för våra besökare.
site:di.se filetype:pdf
Lämna ett svar