Kategori: SEO

Här hittar du artiklar om SEO (Search Engine Optimization) och hur jag använder det i mitt arbete som SEO-konsult. Ta kontakt med mig om du inte hittar det SEO-svaret som du letar efter. Råd och rekommendationer är alltid gratis.


  • Google vidareutvecklar nofollow

    Sedan stenålderns början kan man dekorera en länk med ett rel=”nofollow”-attribut för att signalera till sökmotorernas spindlar (som läser av alla sidor på webben och följer alla länkar) att en länk inte ska ges någon vikt. Med andra ord kan man ange nofollow på en länk i en artikel utan att det ger alldeles för…

  • Se lokala sökresultat utan programvara eller VPN-tjänst

    Behöver du se om Google visar ditt innehåll och din webbplats i ett annat land? Så här kommer du åt lokala sökresultat utan programvara eller prenumeration på VPN-tjänst. Lokala sökresultat Om du har publiserat nytt innehåll på ett annat språk eller lanserar en webb för att driva lokal söktrafik i ett annat land kan det…

  • Google flyttar över till mobilt index

    Mars 2018, Google börjar rullat ut mobile-first indexing, eller mobila index, för flera och flera webbplatsägare. Det handlar om att Google kommer titta på och indexera webbplatser utifrån det mobila perspektivet. Är sajten responsiv? Den responsiva versionen utifrån mobilt gränssnitt kommer Google att fokusera på framåt. Tidigare har det varit desktop-versionen, så som vi upplever…

  • Automatisk bevakning på vanliga SEO-problem

    Vanliga fel som kan ställa till med rejäla problem för SEO-arbetet på plattformar och sajter är vanligtvis också någonting som vi konsulter behöver hålla ett öga på med programvara och manuellt arbete. Om man då befinner sig i en sits med ansvar över fjorton, femton olika webbplatser kan det dagliga arbetet bli lidande bara för…

  • Lyckas med en sökmotoranpassad webbplats-migrering

    När man ska lansera en ny webbplats eller migrera från en gammal plattform till en ny, finns det ett antal olika steg för att säkra att lanseringen sker smidigt och på ett sätt så att allt arbete med sökmotoroptimering inte försvinner ut genom dörren. Efter ett antal år på nacken där jag varit involverad i…

  • Strukturerad data i Googles bildsök

    Googles bildsök är ganska ofta en glömd trafikdrivande kanal för många webbplatsägare. Nu har den stora sökgiganten utvecklat bildsöket på mobila enheter för att sätta bilder i kontext. Är bilden som visas ett recept eller en produkt? Google har i skrivande stund adderat markering av bilder för produkter, recept, video och animerade GIF-filer. Strukturerad data i…

  • Använd sökordsrapporten i Google Search Console som ett proffs

    Google Search Console är ett fantastiskt gratis verktyg för bloggare, webmasters och sökmotoroptimerare att använda. Search Console gör det enklare att hantera, optimera och analysera en webbplats och alla potentiella problem den kan ha. Verktyget består av flertalet rapporter, bland annat för att förstå hur innehållet presterar i söket (endast Googles sök), tekniska hinder med…

  • Dags att få upp farten på försäkringsbolagen

    Googles kvalitetstestverktyg har fått gå loss på några av de stora svenska försäkringsbolagens webbplatser och det visar att det är dags att få upp farten på deras sajter. Urvalsprocessen av försäkringsbolag var väldigt enkel: topp 5 webbplatser som rankade på sökningen ”försäkring” i google.se De topp 5 försäkringsbolag som rankade vid tillfället (sökning i Stockholm,…

  • Kvalitetstesta din webbplats för mobil och dator

    Det är fem gånger troligare att folk lämnar en mobilwebbplats som inte är mobilvänlig. Google Google lanserar ett kvalitetstest Google har lanserat ett testverktyg som tittar bland annat på mobilvänligheten av en webbplats. Det innebär att tryckytor ska vara tillräckligt stora för besökare, att det inte används onödigt många pluginprogram, att sajten visas på korrekt…