Kategorier
SEO

Äntligen en lösning när Sökordsplaneraren inte ger oss svaren

Google har minskat tillgången till sökvolymsdata i deras verktyg sökordsplaneraren för användare som inte annonserar med Adwords. Den minskade tillgången till data har även gett effekt för annonsörer som inte spenderar ”tillräckligt”. I skrivande stund har Google inte gått ut med hur mycket man behöver spendera på Adwords för att få full tillgång till sökvolymsdatan, […]

Kategorier
SEO

Dags att få upp farten på försäkringsbolagen

Googles kvalitetstestverktyg har fått gå loss på några av de stora svenska försäkringsbolagens webbplatser och det visar att det är dags att få upp farten på deras sajter. Urvalsprocessen av försäkringsbolag var väldigt enkel: topp 5 webbplatser som rankade på sökningen ”försäkring” i google.se

Kategorier
Konverteringsoptimering SEO

Kvalitetstesta din webbplats för mobil och dator

Det är fem gånger troligare att folk lämnar en mobilwebbplats som inte är mobilvänlig. Google

Kategorier
SEO

Betala till Google, eller gissa din potentiella trafik

Om du använder Googles sökordsplanerare (keyword planner) men utan att annonsera, då keyword planner är en del av Google Adwords, så finns risken att du får helt skev data att agera på.

Kategorier
SEO

Google varnar sajtägare vid noindex

Google utvecklar sin verktygslåda konstant för att anpassa sig efter marknadens behov och agera på all den data som stora G sitter på när det kommer till webbplatser. Googles verktyg Search Console utvecklas i stadig takt framåt med fler funktioner (och fler på väg) och automatiserade system. En automatiserad funktion som alla webbplatsägare bör ta […]

Kategorier
Google Analytics SEO

Search Console-integreringen i Google Analytics förbättras med ny uppdatering

Att länka Google Search Console (f.d. Webmaster Tools) och Analytics har varit möjligt ett bra tag, men nyttan har varit begränsad eftersom informationen från Search Console har har visats separat. Det är något som kommer att förändras i en kommande uppdatering av Analytics. Gästskribent, Jesper Berg.

Kategorier
SEO

När Google hittar webbplatsfel

Webbplatsfel, eller Site Errors, i Google Search Console är en rapport som visar: Inga fel har upptäckts under de senaste 90 dagarna. Snyggt! Fram tills den dagen då problemen uppstår och Google rapporterar dem via sitt verktyg för webmasters. Det här är en av de få gånger som jag själv sett rapporten för en kund och tar då […]

Kategorier
SEO

Google svarar direkt i sökresultaten

Bra eller dåligt, det återstår att se – men nu presenteras svar direkt i Googles sökresultat. På sökningen vad är canonical så presenteras svaret direkt i Google sökresultat. Det är en av mina poster som förklarar vad canonical är som visas – vilken hit! Vilken trevlig exponering av innehåll direkt i Google. Men är det […]

Kategorier
SEO

Sökordsanalys med Google Search Console

Med Google Search Console (tidigare kallat Webmaster Tools) kan webbplatsägare administrera och analysera sin sajt ur ett tekniskt och språkligt perspektiv. Tekniska rapporter som: finns det sidor som Google inte indexerar, sidor som inte längre finns, sidor som är länkade från andra sajter och felaktig markup av kod. Från det språkliga perspektivet finns det rapporter som kan […]